З а Lamborghini тази година минава под знака на изпращане на V12 двигателя. След почти 60 години вярна служба с донесени купища пари, осигурени много фенове и огорчени конкуренти, в края 2022-ра моторът ще бъде пратен в пенсия.
Това ще стане с производството на последния поръчан Aventador Ultimae. Оттук нататък V12 ще е част само от хибридно задвижване.
Lamborghini Diablo
Вече се присъединихме към Сант’Агата в почестите, като ви разказахме за това как е възникнал легендарният двигател, променил играта за Lambo.
Сега наред е друга история - тази на модела Diablo, който написа няколко глави задно с V12.
![](https://m.netinfo.bg/media/images/50201/50201845/685-395-lamborghini-diablo.jpg)
Lamborghini
“Дяволът” е представен на 21 януари 1990 г. в Деня на Lamborghini в Монте Карло. Тогава V12 е 5,7-литров ходов обем (по-късно 6 л) и 600 к.с. максимална мощност. Или 650 “коня” за GT1 Stradale, който е само за писта и от който са произведени само две коли.
Наследникът на Countach е замислен пет години по-рано - през 1985-а и заводски носи името Project 132. Трудна задача, защото предшественикът е много обичан.
Diablo обаче “влиза през вратата” (с пантите) и за години напред е най-бързият автомобил на света в серийно производство. Казват, че в някои отношения той изпреварва времето си и това не е лъжа.
![](https://m.netinfo.bg/media/images/50201/50201843/685-395-lamborghini-diablo.jpg)
Lamborghini
Не е просто бърз и екстремен, носи авангардни технологии и интересни решения.
През 1998 г. Lamborghini става част от Volkswagen Group (в дивизията на Audi) и това се оказва повратна точка за цялата компания. Новите собственици искат да продължат пътя на V12.
Пет години преди това обаче се случва нещо значимо - Diablo VT става първото Lambo с двойно предаване в спортен автомобил. Иначе помним всъдехода LM002 (Ламбо Рамбо), появил се през 1986 г.
![](https://m.netinfo.bg/media/images/50201/50201849/685-395-lamborghini-diablo.jpg)
Lamborghini
VT означава „viscous traction“, тъй като предаването на въртящия момент от задния мост към предния се извършва чрез вискозен съединител. С тази система VT обикновено е кола със задно задвижване с до 20% прехвърляне към предните колела, само ако задните се въртят чрез вискозен съединител и карданен вал, свързан към предния диференциал.
А с VT бе представена и друга иновация за Lamborghini: електронно контролирано окачване с пет предварително зададени работни програми, от които да избирате.
През 1995 г. пък стана и роудстър - още една новост, без покрив.
За 11 години от Diablo са продадени 2903 броя, което за времето му беше голяма бройка.