Студени досиета: първото спортно Lamborghini с двойно предаване

Италианският бранд чества Diablo - автомобилът, заемащ челно място в историята

,
Lamborghini Diablo

, Lamborghini

Lamborghini Diablo

З а Lamborghini тази година минава под знака на изпращане на V12 двигателя. След почти 60 години вярна служба с донесени купища пари, осигурени много фенове и огорчени конкуренти, в края 2022-ра моторът ще бъде пратен в пенсия.

Това ще стане с производството на последния поръчан Aventador Ultimae. Оттук нататък V12 ще е част само от хибридно задвижване.

Вече се присъединихме към Сант’Агата в почестите, като ви разказахме за това как е възникнал легендарният двигател, променил играта за Lambo.

Сега наред е друга история - тази на модела Diablo, който написа няколко глави задно с V12.

Lamborghini

“Дяволът” е представен на 21 януари 1990 г. в Деня на Lamborghini в Монте Карло. Тогава V12 е 5,7-литров ходов обем (по-късно 6 л) и 600 к.с. максимална мощност. Или 650 “коня” за GT1 Stradale, който е само за писта и от който са произведени само две коли.

Наследникът на Countach е замислен пет години по-рано - през 1985-а и заводски носи името Project 132. Трудна задача, защото предшественикът е много обичан.

Diablo обаче “влиза през вратата” (с пантите) и за години напред е най-бързият автомобил на света в серийно производство. Казват, че в някои отношения той изпреварва времето си и това не е лъжа.

Lamborghini

Не е просто бърз и екстремен, носи авангардни технологии и интересни решения.

През 1998 г. Lamborghini става част от Volkswagen Group (в дивизията на Audi) и това се оказва повратна точка за цялата компания. Новите собственици искат да продължат пътя на V12.

Пет години преди това обаче се случва нещо значимо - Diablo VT става първото Lambo с двойно предаване в спортен автомобил. Иначе помним всъдехода LM002 (Ламбо Рамбо), появил се през 1986 г.

Lamborghini

VT означава „viscous traction“, тъй като предаването на въртящия момент от задния мост към предния се извършва чрез вискозен съединител. С тази система VT обикновено е кола със задно задвижване с до 20% прехвърляне към предните колела, само ако задните се въртят чрез вискозен съединител и карданен вал, свързан към предния диференциал.

А с VT бе представена и друга иновация за Lamborghini: електронно контролирано окачване с пет предварително зададени работни програми, от които да избирате.

През 1995 г. пък стана и роудстър - още една новост, без покрив.

За 11 години от Diablo са продадени 2903 броя, което за времето му беше голяма бройка.

Lamborghini

Lamborghini Diablo V12 двигател Санта Агата Lamborghini