Студени досиета: трудният път на двигателя, изстрелял Lamborghini към върха

Как 3,5-литровият V12 се превърна в ДНК за италианската марка

Lamborghini 350 GT

, Lamborghini

Lamborghini 350 GT

Н аскоро Lamborghini обяви края на една епоха - след изтичане на тази година легендарният атмосферен V12 на марката повече няма да бъде вграждан в нови модели като самостоятелен агрегат. Ще продължи като част от хибридно задвижване.

Това ще стане с изчерпване на 15-те броя Aventador LP 780-4 Ultimae, които заместват злощастно потъналите на кораба Felicity Ace в Атлантическия океан. Разбира се, V12 остава в играта до края на жизнения цикъл на настоящите Huracan и Urus, но пенсионирането му като двигател с вътрешно горене е близо.

По този повод си струва накратко да разкажем как бе поставено началото на V12 в Сант’Агата.

Lamborghini

Феручо Ламборгини се обръща към прочутия и славен инженер Джото Бицарини за създаването на този двигател. С идеята той за задвижва бъдещата класика 350 GT.

И поставя следните ясни изисквания: 3500 куб. см, V12, 350 к.с.

Нещо повече - на всеки 10 “коня”, които Бицарини може да изстиска като максимална мощност, инженерът ще получи бонус. Така през юли 1963 г. геният не го огорчава - 360 к.с. при 9000 оборота, постижение, което би трябвало да удовлетвори претенциозната клиентела. Автомобилът влиза в етап на тестове.

Lamborghini

Бицарини винаги е гледал към моторните спортове, най-вече към Формула 1, така ползва технологии от пистите за творението си.

Хубаво, но в Lambo установяват, че колата “не се кара” с това задвижване. Просто не става за нормална употреба. Нещо трябва да се промени.

Така сеньор Ламборгини се обръща към друг голям майстор на двигатели - неговият служител Паоло Станцани. Той трябвало да “цивилизова” V12, да го направи по-възможен за употреба в ежедневието. Разбирай - по-послушен на по-ниски обороти.

Lamborghini

Работата на Станцани води до мотор с 280 к.с. при 6500 оборота. Автомобилът достига максимална скорост от 250 км/ч. За онова време това си е забележително постижение в сериен автомобил.

350 GT се превръща в туринг икона. Първият става притежание на Джампиеро Джусти, барабанист на популярна някога джаз група. Запален фен на колите и на Lamborghini, прочут женкар също така. Нищо случайно няма.

Lamborghini

В последвалия 400 GT - със същия двигател, пък сяда Пол Макартни. И един куп филмови и спортни звезди.

Така година след година V12 е движещата сила за успеха на Lambo. Самият двигател не се пръква лесно, не “от раз”, но историята - не само автомобилната, познава много такива примери.

Ходовият обем от 3,5 литра остана до 90-те, когато е удвоен - 7,0. Максималната мощност вече надхвърля 500 к.с. Жизненият му цикъл реално приключва в Murcielago с този блок. Следва значителна промяна, но родословието си остана. ДНК-то на Lamborghini, както самата марка го титулува.

Lamborghini

Lamborghini Huracan Tecnica Lamborghini V12 Lamborghini 350 GT двигател B58 Феручо Ламборгини Паоло Станцини Джото Бицарини