О т януари тази година Рувен Мор носи носи огромната отговорност за преминаването към радикалното електрическо бъдеще на Lamborghini.
Той се премести от друг отдел и по-ниска позиция, за да заеме ключовия пост на техническия директор Маурицио Реджиани, който сега е вицепрезидент на подразделението за моторни спортове на марката.
Подобно на изпълнителния директор Щефан Винкелман, германецът не е непознат в Сант’Агата. Мор е бил ръководител на разработката на моделите Aventador, Huracán и Urus, преди да напусне за кратък втори престой в братската марка Audi. Там се е специализирал в управлението на енергията и теглото на колите.
Рувен Мор даде интервю за реномираната британска медия Autocar, в което коментира какви стъпки ще предприеме Lambo по отношение на голямата промяна, считана за толкова драматично трудна при бутиковите компании, срещу чиито автомобили стои думата “пърформанс”. Разбира се, онова, което е ясно и което може да се разкрие.
Публикуваме го с малки съкращения.
Какви са предизвикателствата пред електрификацията?
"Първото нещо, което искам да кажа е, че има и възможности. Един спортен хибрид, вместо такъв, фокусиран върху пробега, може да осигури перфектната комбинация между двигател и батерия, преодолявайки пропуските на въртящия момент при агрегата с вътрешно горене. За клиентите хибридът трябва да означава добавена стойност: още по-бърза, по-забавна кола.
А предизвикателствата се състоят в избора на размера на батерията, така че да предлагаме достатъчно “пърформанс”, но да не добавяме твърде много тегло. Също така искаме кола, която осигурява представяне на постоянно високо ниво на пътя. А не такава, която е брилянтна за няколко обиколки на писта и след това не толкова, тъй като батерията е изтощена. Рекуперацията на енергията ще бъде ключова, а с това и усещането за спирачките."
Lamborghini Huracan Tecnica
- Доколко това, че сте част от Volkswagen Group, Ви помага да напредвате?
„Като цяло, да си в групата винаги е голяма помощ. Можем да преминем към хибридизация, без да се налага отново да минаваме през дълги процеси на проба-грешка.
Но трябва да съм ясен, защото системата, която ще използваме, ще бъде уникална за Lamborghini. Имаме базовите познания, от които можем да черпим, но трябва да разработим хардуера според нашите собствени спецификации."
Върху кои области се фокусирате?
"Хибридизацията носи много опции, които просто не са съществували преди. Особено съм развълнуван от възможностите за векторизиране на въртящия момент отляво надясно. Да, имаше опции с полуактивни диференциали и т.н., но сега възможностите са много по-големи.
Сега ви обещавам, че наистина ще можете да карате тези коли. Те са специални и всякакви притеснения за допълнително тегло от хибридната система ще отпаднат.“
Може ли обаче да се отиде твърде далеч? Не всеки иска електрониката да кара колата вместо него.
"Да, добре. Да кажем сега, че съм съгласен и Lamborghini е съгласна. Ние не искаме да правим автомобили без характер, така че всъщност не искаме да създаваме перфектната кола, ако перфектната кола е тази, която прави всичко за вас. Това не е PlayStation.
Ние определяме този образ от самото начало на всеки проект и той трябва да се откроява, дори ако сте със затворени очи. Шофьорът винаги е в центъра на Lamborghini. Той трябва да е героят, а не колата."
При това положение къде стои напълно електрическото Lamborghini, без предавки и без шум от двигателя?
"Имате право да зададете този въпрос. Честно казано, това е предизвикателство, но според мен трябва да подходим открито. Новата технология означава нови възможности за впечатляване на хората.
Но нека бъда ясен: нямам предвид ускорение. Всеки EV може да ускори бързо. Не излизате с колата си в неделя, за да вдигнете от 0-100 км/ч за 1,9 секунди отново и отново. Може би веднъж или два пъти, но след това е скучно."
Lamborghini Aventador LP 780 4 Ultimae
"Ще се съсредоточим върху контрола на автомобила, как той реагира при управлението и т.н. Няма да говоря за конкурентите поименно, но не мисля, че има електромобил на пазара днес, който да се справя така добре. Всички тези приказки за времената от 0 до 100 км/ч са безсмислени. Наистина безсмислени. Искаме много повече от нашите автомобили в Lamborghini."
Значи отхвърляте надпреварата за превъзходство?
"Е, трябва да имате определена мощност, за да сте част от играта. Но съм наясно, че победата в тази игра няма да означава, че сте направили най-емоционалната кола. С електродвигателите всичко става бързо. Клиентът няма да забележи разликата между 1,9 сек. и 2,0 сек. Нека се тревожим повече за контролирането на въртящия момент, за това колата да дава на водача най-добрата обратна връзка. Трябва да се възползваме от по-значимите предимства на електрификацията отколкото колко отнема ускорението 0 до 100 км/ч."
Колко далеч сте стигнали по този път с първия изцяло електрически автомобил Lamborghini, който трябва да се появи през 2028 г.?
"Още нищо не е решено, все още обсъждаме посоката, която да поемем, защото сме във фазата на предварителна разработка. Има много за решаване. Това, което знаем е, че той ще бъде по-ориентиран към ежедневна употреба от нашите спортни автомобили. Останалото тепърва предстои."