Преди 110 години Хенри Форд революционизира индустрията с конвейра

Но той ли е човекът, измислил поточната линия, или е човекът, който я внедрява в голям завод?

Пламен Георгиев,
Хенри Форд

, Ford

Хенри Форд

И сторията на конвейра е богата и дълга. Още в древен Египет, Месопотамия, Китай и Индия са били използвани устройства от конвейерен тип за водоснабдяване. Подобни системи се използват за преместване на насипни земни маси от края на 18 век.

През 1868 г. във Великобритания, за да придадат здравина на транспортните ленти, те започват да се правят от гумирана тъкан. Четвърт век по-късно там се появява горен конвейер с колички, оборудвани със задържащи устройства, които се движат по затворена окачена монорелса.

Но нас ни интересува автомобилната индустрия. И, за изненада или не, но първият, пионерът, който използва конвейра, е Рансом Е. Олдс при производството на Oldsmobile Curved Dash от 1901 г.

Две години по-късно, на 1 декември 1913 г., в завода на Ford в Хайленд Парк (Highland Park) започва да работи първият в света подвижен конвейр за асемблиране на авточасти. Тази технология революционизира автомобилното производство и колата става достъпна за масите.

 Заводът на Ford в Хайленд Парк, Детройт, 2013 г.

Ford

Заводът на Ford в Хайленд Парк, Детройт, 2013 г.

Конвейер на Хенри Форд: историята

Малко вероятно е Хенри Форд да не е знаел за опита от използването на конвейр от Oldsmobile, но според легендата създателят на „Синия овал” се впечатлил от технологията, използвана през 1903 г. в кланиците в Чикаго. Там животинските трупове били окачени на вериги за преместване между станциите за транжиране.

Това дава на Хенри Форд идеята да раздели процеса на сглобяване на купето на отделни прости операции, чието изпълнение изисква минимална квалификация. Това осигурява рязко повишаване на производителността на труда и намаляване на себестойността на крайния продукт.

Първата поточна линия на Хенри Форд

На 1 декември 1913 г. в първия завод на Ford в Highland Park, Мичиган за първи път е пусната в експлоатация непрекъсната поточна линия за производство на автомобили. Тази дата става отправна точка за развитието на масовото автомобилно производство в света.

 Заводът на Ford в Хайленд Парк, Детройт, 2013 г.

Ford

Заводът на Ford в Хайленд Парк, Детройт, 2013 г.

Всъщност Форд въвежда този производствен метод постепенно. Всичко започва няколко години по-рано с експеримент, при който частите са разположени на пода в необходимия ред. Няколко човека започват да дърпат рамата с въже, а работници монтират необходимите части към нея. Това веднага намалява времето за сглобяване от няколко седмици на два дни. Този експеримент дава възможност на Хенри Форд да види бъдещето.

Впоследствие Форд усъвършенства производствената система. Например, ако частите на Oldsmobile Curved Dash са премествани от работници от пост на пост на специални колички, то в завода в Хайленд Парк на 7 октомври 1913 г. започва да работи първата в света непрекъсната линия за доставка на автомобилни компоненти.

Първоначално системата от кабели и лебедки изглежда доста примитивна, но това не я прави по-малко ефективна. Използването на конвейер за пробно сглобяване на разновидност на генератора позволява да се увеличи производителността на работник с почти два пъти и половина. Постепенно този метод е пренесен и в сглобяването на други автомобилни компоненти. В резултат на това, ако през 1908 г. заводът в Piquette, където са били наети 405 работници, е произвел 10 607 автомобила, то през 1921 г. в Highland Park са сглобени 933 722 автомобила с 32 679 работници.

 Ford Model T достига кота 15 млн.

Ford

Ford Model T достига кота 15 млн.

Това се отразява съществено на цената. Ако легендарната „Ламаринена Лизи”, Ford Model T, струва $850 през 1908 г., след пускането на поточната линия вече е $550, през 1916 г. - $360, а през 1926 г. още $70 по-евтино. Като се вземе предвид инфлацията, цената на Ford Model T за няколко години падна до сегашните $4500!

Конвейрното производство, повишената производителност и рязкото намаляване на цената на автомобилите дават на Ford огромно конкурентно предимство.Ако през 1908 г. делът на марката в САЩ е бил 9,4%, то през 1914 г. той вече е 48%. Започна ерата на масовата моторизация.

В началото на 1920 г. делът на Ford в световен мащаб надхвърля 50%. Общо са произведени и продадени повече от 15 милиона автомобила Ford Model T - резултат, който е надминат едва през втората половина на 20 век от бестселърите Volkswagen Beetle, Toyota Corolla и др.

Друга последица от въвеждането на поточната линия е преходът към почасово заплащане. Вв новите условия по-голямата част от работниците вече не са били длъжни да са с висока квалификация, а просто да могат да изпълнят конкретна задача на дадена станция. Според Хенри Форд за 43% от работниците продължителността на обучението е била един ден, за 36% - от един ден до седмица, за 6% - 1-2 седмици и само за 14% - от месец до година.

Източник на статията: autonews.ru

конвейр поточна линия Хенри Форд