А ко не сте имали плакат на Lamborghini Diablo, висящ в детската ви стая през 90-те години на миналия век, няма да може да разберете в пълна степен защо този автомобил е толкова важен. Но освен за мечтите ви, той е също толкова важен и за компанията, която поведе към днешното светло настояще и бъдеще.
Иначе, историята на постерите беше следната: Porsche предоставяше сериозен технически блясък, Ferrari те караше да мечтаеш, но истинският шоумен идваше от Сант'Агата Болонезе. Наследникът на Countach беше не само плакат и поп икона, но и проправи пътя за изграждането на изключително успешната компания, която познаваме днес.
През 1990 г. лансирането на Diablo бележи началото на нова ера за Lamborghini. Историята на автомобила обаче започва по-рано, като се оформя през 1985 г. с Project 132. Наследникът на легендарния Countach се очаква да бъде най-бързият автомобил в света. Първите прототипи са създадени с остър и визионерски дизайнерски език, но Марчело Гандини е трябвало да проектира няколко форми на каросерията. Окончателният силует включва ножични врати, мускулести пропорции, внушителна задна част и спортен, но комфортен интериор.

Lamborghini
Lamborghini Diablo SE 30
Diablo е представен в Княжество Монако през 1990 г. при откриването на рали Монте Карло. До 2001 г. са произведени 2903 бройки. Супер спортният автомобил запазва статута си на икона и днес. И очевидно сега се радва на възродена популярност.
Името Diablo, без да е изненада за някого, отдава почит към легендарен боен бик. През 1869 г. Diablo води едночасова битка с матадора Хосе де Лара, известен като „Ел Чикоро“.
Друг супер любопитен факт е, че преди цели 35 години първите поръчки за новия V12 флагман на Lambo са получени преди представянето на автомобила, по време, когато няма социалните медии и интернет.

Lamborghini
Lamborghini Diablo 1990
P132 е по-голям, по-тежък и много по-мощен от Countach. Той се различава значително от техническа гледна точка, но използва същата скоростна кутия пред двигателя и по-усъвършенствания V12 от предшественика си. Тръбната рамка се различава от тази на Countach по по-дългото междуосие и използването на квадратни вместо кръгли тръби. Каросерията е изработена от комбинация от стомана, лека сплав и пластмаса, подсилена с въглеродни влакна.
Дванадесетцилиндровият двигател е с работен обем от 5707 куб. см вместо 5167 куб. см на Countach. Диаметърът на цилиндъра и ходът на буталото са увеличени, което оказава положителен ефект върху мощността и въртящия момент. За първи път всички версии на този двигател са оборудвани със система за впръскване във всмукателния колектор. Новият V12 генерира 492 к.с. и 580 Нм въртящ момент. Те ускоряват Diablo до 100 км/ч за 4,5 секунди.
На тестовия овал на „Нардо“ моделът записва 337 км/ч, което означава нов скоростен рекорд за сериен автомобил. Заявената максимална скорост от 325 км/ч също е надмината в независими тестове.

Lamborghini
Lamborghini Diablo GT
В течение на единадесетгодишния производствен период са разработени множество варианти на Diablo. През 1993 г. на пазара е пуснат VT, първият супер спортен автомобил Lamborghini със задвижване на четирите колела. През същата година SE30 отбелязва 30-годишнината на марката с двигател, чиято мощността е увеличена до 525 к.с., достигащ до 596 к.с. във версията Jota. VT Roadster, представен през 1995 г., от своя страна е пионер при моделите V12 с отворен покрив на Lamborghini.
Придобиването от Audi през 1998 г. бележи началото на една напълно нова ера за каления в кризи автомобилен производител. Първо, Diablo получава обширен фейслифт: Не всеки оценява промяната от изскачащи фарове към фиксирани светлини. Новост са също ABS и увеличаването на обема на V12 двигателя до 6,0 литра.
За Lamborghini това бележи началото на нова глава в дизайна и инженерството. SV въплъщава върховния израз на производителност, GT довежда V12 до 575 к.с. през 1999 г. за максимална скорост от 338 км/ч, докато VT 6.0 и 6.0 SE представляват последния еволюционен етап. Дизайнът е дело на не кой да е, а на Люк Донкерволке, първият главен дизайнер на компанията под ръководството на Audi.

Lamborghini
Lamborghini Diablo VT
В същото време Diablo отваря вратите към моторните спортове: през 1996 г. Diablo SV-R дебютира в Super Sport Trophy, първата състезателна програма на марката, в тираж от 32 бройки. Това води до двата редки състезателни прототипа Diablo GT1 Stradale с 655 к.с., и състезателната GT версия Diablo GT-R с производствен обем 40+1, която се състезава в японския шампионат JGTC, както и в различни европейски GT серии.
С общо 2903 произведени автомобила, Diablo не само поставя абсолютен рекорд по продажби до 2001 г., но и повишава световната репутация на марката, което води до нова фаза на международен растеж.