Mercedes отбелязва 60-годишнина на 230 SL

Pagoda (W113) не само е един от най-красивите модели на марката, но е и крайъгълен камък по отношение на безопасността

Пламен Георгиев,
Mercedes Benz 280 SL

, Mercedes-Benz

Дебютът на Mercedes-Benz 280 SL на Автомобилен салон Женева през 1963 г.

П реди 60 години Mercedes-Benz представя 230 SL (W 113) на автомобилния салон в Женева (14 - 24 март 1963). Очакванията на публиката са огромни, защото 230 SL не един, а два модела едновременно: 300 SL Roadster (W 198)и 190 SL (W 121).

Дизайнът на 230 SL е създаден под ръководството на Фридрих Гайгер. Той комбинира чисти линии с класическия SL облик, включително голяма звезда по средата на радиаторната решетка. Опционалният твърд покрив е елементът, който носи прозвището на модела. Извитата ме навътре повърхност наподобява азиатските храмове. Оттук идва и прякора „Пагода“. Дизайнът на подвижния покрив на купето е дело на Пол Брак.

Сред най-впечатляващите характеристики на W 113 е безопасността, която е на изключително ниво за спортните автомобили от онази епоха. Подът на 230 SL произхожда от седаните от серия W 111. Той е скъсен и подсилен в сравнение с 4-вратите модели. През 1959 г. „Fintail“ е първият в света пътнически автомобил с подсилена каросерия, разработена от пионера в безопасността Бела Берени.

Mercedes-Benz

Pagoda е първият спортен автомобил, който се възползва от принципа на стабилна пътническа клетка с предни и задни деформируеми зони. Към това е добавена и подсиленото шаси, взето от седана. Окачването е твърдо, но нетипично комфортно за спортен автомобил от 60-те години. За първи път в SL се предлага четиристепенна автоматична трансмисия като опция. 230 SL е с дискови спирачки на предните колела, а в 250 SL, представен през 1967 г., дисковите спирачки на задната ос допълват оборудването.

Mercedes-Benz предлага SL с три различни двигателя по време на осемгодишния период на производство (до 1971 г.). Това го отличава от 300 SL и 190 SL. Двигателите на тези първи два серийни спортни автомобила, представени през 1954 г., остават практически непроменени до 1963 г. Спортният 6-цилиндров двигател M 127 на 230 SL е базиран на M 180 в 220 SE. Обемът е увеличен до 2306 куб. см за SL. Той генерира 150 к.с., максималната скорост 200 км/ч, а спортният автомобил ускорява от място до 100 км/ч за 11,1 секунди.

Mercedes-Benz

В края на 1966 г. 250 SL замени 230 SL. Неговият редови 6цилиндров двигател M 129 е с работен обем от 2496 куб. см. Мощността му (150 к.с.) и максимална скорост (200 км/ч) са съизмерими с тези на 230 SL. По-високият въртящ момент обаче намали времето, необходимо за ускорение от 0 до 100 км/ч с 1,1 секунди.

280 SL с 2778 куб. см редови „шестак” (М 130) дебютира през 1968 г. Мощността се увеличава до 170 к.с., а ускорението вече е 9 секунди.

Краят на пътя за W 113 идва през март 1971 г. За тези осем години са произведени 48 912 автомобила. От тях на 230 SL се падат 19 831 бройки, 250 SL е произведен в тираж от 5196, а 280 SL – 23 885.

Mercedes-Benz използва 230 SL и в моторния спорт. Победата на Юджин Бьохрингер и Клаус Кайзер в дългия 5000+ км маратон Спа-СОФИЯ-Лиеж (27 до 31 август 1963 г.) е впечатляващ. На следващата година дуото завършва на трето място в същата надпревара.

Днес моделът, според данни на Classic Data, може да бъде намерен на цени от 128 000 евро за 230 SL (в топ състояние) и 156 000 евро за 280 SL.

Mercedes-Benz Mercedes-Benz 280 SL класически автомобили студени досиета