Т ози AMG-Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II 1992 е истински състезателен автомобил. Екземплярът е от годината на първата му тутла в Германския шампионат за туристически автомобили. Това е автомобил, който определя законите на аеродинамиката преди 30 години. И сега излиза на търг на RM Sothеby’s, затова поглеждаме назад към историята на този култов модел.
Състезателната история на 190 Е започва в началото на 80-те години, когато Mercedes-Benz иска да го пусне в Group B. Но когато сигурността става причина ФИА да дръпне шалтера на рали чудовищата в Група В, Mercedes прави същото със състезателните амбиции на 190.
Макар официално проектът да е погребан, група инженери продължават да разработват състезателна версия на базата на 190-ката. Тяхното прикритие е работа по спортна версия на 190 Е за пътя, която има една единствена официална проява на писта. Това става в надпреварата Nurburgring Race of Champions през 1984 г., която Аертон Сена печели.
Автомобилът се продава достатъчно добре, за да покрие хомологационните изисквания на FIA за Group A. Така, работещите в сенките инженери, снабдили своето отроче с 2,3-литров двигател от Cosworth, заинтересоват колегите си в AMG – по онова време все още отделна компания от Mercedes.
Към 1986 г. темпото в шампионата DTM се диктува от 190 Е, но Mercedes все още не вярва на проекта и не го подкрепя официално. Оказва се, че 2,3-литровият двигател е слаб и конкуренцията е по-бърза, затова към Cosworth е отправена молба за 2,5-литров двигател. Той ражда Evolution I, след това и Evolution II.
Според документите, предоставени на аукционната къща, 2,5-литровият редови мотор генерира 373 к.с. и 300 Нм въртящ момент. Това е съществено увеличение спрямо Evolution I, но истинската сила на Evolution II се крие в аеродинамичните му решения. Те са толкова екстремни, че карат шефа на R&D отдела на BMW да каже, че „законите на аеродинамиката трябва да са различни между Мюнхен и Щутгард. Ако това задно крило работи, ще трябва да променим въздушния си тунел.”
И наистина, BMW променя въздушния си тунел. Първата си титла 190 E 2.5-16 Evolution II печели през 1992 г. в ръцете на Клаус Лудвиг. Автомобилът на снимките е пилотиран от Бернд Шнайдер (състезавал си във Ф1 и Льо Ман), който финишира сезон 1992 на трета позиция.
На 20 май RM Sotheby ще проведе търг във Вила Ерба, ще очакваме да видим как ще се отрази славната история на цената на експоната, за който към момента няма обявена стартова сума.