П реди близо 40 години Mercedes-Benz извади модел, след появата на който вече нищо не беше същото за Трилъчевата звезда. Това е серията W201 (или само 201), дала живот на емблематични коли като 190, 190 Е, 190 D.
Всъщност точната дата на представянето е 8 декември 1982 г. Казват, че рождената ни дата предопределя нашия живот, така “Бейби Бенц”, както продължава да бъде наричан, носеше младежка енергия, нещо ново, различно и бунтарско.
Хем шик, хем спортен, а хората, които са го притежавали или още притежават, ще ви кажат, че е много здрав и сигурен. “Един от най-добрите мерцедеси в историята” - често сме чували това определение.
Той стартира с два бензинови двигателя, а през 1983 г. прибавя авангарден за времето си дизел. Знаков е 16-клапановият 190 Е 2,3 и неговите наследници, които записаха и много спортни успехи, особено в DTM.
190 и 190 Е бяха с 4-цилиндров мотор с 1997 куб. см ходов обем. Той и “Бейби Бенц” по естествен начин преляха в С-Class - като цялостна концепция за кола, която е компактна и под големите седани.
Любопитно е, че обсъждането за въвеждането 201 започва още през 1974 г., когато професор Ханс Шеренберг поставя въпроса за въвеждането на такава кола. Както можете да прeдположите, това става от необходимост - тогавашната петролна криза. Така, както ставаме свидетели на промени сега, предизвикани от икономически и политически сътресения.
Шеренберг представя теория, според която Mercedes трябва да лансира по-икономичен автомобил, който обаче да не прави компромиси по отношение на ценностите на бранда. Той трябва да е по-практичен, по-лесен за употреба и управление, по-лек. Окончателно “да” проектът получава на 19 октомври 1978 г.
Едно сравнение - Type 190 тежи с 280 кг по-малко в сравнение с Type 200 - едва 1080 кг.
Продукцията стартира през септември 1982 г. До август 1993 г. в реконструирания специално за модела завод в Бремен са направени над 1 милион возила. След това идва ред на C-Class.
W201 печели много фенове и в Америка, където изискванията за всичко, включително безопасност, са по-високи. Той е с аеродинамичен коефициент от 0,34, което за времето си е отличен резултат. През 1985 г. той дава среден разход от 8,3 л на 100 км - още едно завидно постижение за онези години.
Максималната мощност на модерните двигатели започва от 90 к.с. на базовия вариант, минава през 122 к.с. за Е, а дизелът излиза през 1983 г. със 72 “коня”.
През 1984 г. от 16-те клапана излизат вече 185 и 195 “коня” на 190 Е. Последната година на продукция е 1992 г. Продукцията до края на жизнения цикъл на “бебето” през 1993 г. наброява около 1,87 милиона броя.
Вечна класика - това е “сто и деветдесетката” за Mercedes. Нищо по-малко от това.