Как часовникар прави кола, която познават всички

Поглеждаме към историята на Smart, за да разкажем повече за идеята за създаването на скъп, технологично сложен, премиум градски мъник

smart

Mercedes-Benz

О коло историята на Smart основата би трябвало да е добре позната. Марката е собственост на Daimler AG, днес на китайци. Изглежда, че всичко е ясно. Но тук има интересна предистория.

Датата 4 март 1994 г. се счита за рождена на марката Smart. На този ден пресата е информирана за създаването на съвместно предприятие Micro Compact Car AG (MCC), което планира да разработи и произведе компактен градски автомобил, който ще бъде възможно най-екологичен. В уравнението все още няма името Smart.

Пресконференцията, която условно се смята за отправна точка на историята на марката, се провежда в централата на Mercedes-Benz в Щутгарт. Обществеността е информирана, че The Swatch Group LTD и Daimler-Benz AG - създават съвместно предприятие, наречено MCC. Швейцарските производители на часовници осигуряват 49% от капитала, докато останалите 51% са от Daimler-Benz.

Съвместното предприятие от своя страна се състои от две дъщерни дружества: MCC GmbH и SMH Auto SA. Първото е базирано в предградията на Щутгарт и планира да проектира автомобила и завод за нейното производство. Вторият (швейцарците са отговорни за него) се опитва да разработи хибридна трансмисия и дизайна на новия автомобил.

Mercedes-Benz

Всяка иновация изисква ентусиаст

Сухите факти казват, че всичко започва с особената параноя на шефа на Swatch Николас Хайек. Той смята, че автомобилните производители са „пропуснали“ цял сегмент от пазара - те са пренебрегнали интересите на хората, които искат да си купят изключително компактна, стилна и екологична градска кола.

Истината е, че по онова време Старият свят с неговите тесни улички е изненадващо беден на успешни миниколи.

Часовникарят се оказва упорит човек. Хайек дори създава компания - Hayek Engineering AG, където започва да се оформя проектът Swatchmobile. Идеята всъщност не се различава от концепцията на много европейски производители на микроавтомобили - създаване на 2-местно превозно средство с екологичен технически компонент. Тогава Хайек мечтае за някаква хибридна схема.

Грешната първа стъпка

Хайек сключва споразумение с Volkswagen през 1993 г. Изглежда, че най-големият концерн има богат опит и база... Но през същата година Фердинанд Пиех, внук на великия Порше, застава начело.

През 1993 г. VW завършва финансовата година със загуби от над $1 млрд. и не е изненадващо, че Пиех започва да търси начини да се раздели с Хайек, най-малкото защото VW си има VW Lupo 3L. Трилитров, разбира се, не по отношение на обема на двигателя, а по отношение на разхода на гориво.

По едно „Не“ Хайек получава от BMW, FIAT, General Motors и Renault, за да стигне най-накрая до „наивните“ хора в Щутгарт.

Междувременно Daimler-Benz AG смята идеята за обещаваща и няма нищо против да сподели разходите по проекта с трета страна инвеститор. Но, разбира се, те не позволяват на ентусиаста Хайек да запази името Swatchmobile или Swatch Car.

Краят на начинанието на Хайек

В крайна сметка стигаме до познатото име Smart, което е съкращение и игра на думи от Swatch Mercedes Art.

През 1995 г. e представен първият прототип Smart, година след това Mercedes увеличава дела си в компанията до 81%. Първият сериен модел на марката слиза от конвейра на 1 юли 1998 г. Какво следва? Следва това, че през октомври същата година Smart продава остатъка от дела си на Daimler и с това завършва начинанието на инициатора на целия проект.