Как часовникар прави кола, която познават всички

Поглеждаме към историята на Smart, за да разкажем повече за идеята за създаването на скъп, технологично сложен, премиум градски мъник

Пламен Георгиев,
smart

Mercedes-Benz

О коло историята на Smart основата би трябвало да е добре позната. Марката е собственост на Daimler AG, днес на китайци. Изглежда, че всичко е ясно. Но тук има интересна предистория.

Датата 4 март 1994 г. се счита за рождена на марката Smart. На този ден пресата е информирана за създаването на съвместно предприятие Micro Compact Car AG (MCC), което планира да разработи и произведе компактен градски автомобил, който ще бъде възможно най-екологичен. В уравнението все още няма името Smart.

Пресконференцията, която условно се смята за отправна точка на историята на марката, се провежда в централата на Mercedes-Benz в Щутгарт. Обществеността е информирана, че The Swatch Group LTD и Daimler-Benz AG - създават съвместно предприятие, наречено MCC. Швейцарските производители на часовници осигуряват 49% от капитала, докато останалите 51% са от Daimler-Benz.

Съвместното предприятие от своя страна се състои от две дъщерни дружества: MCC GmbH и SMH Auto SA. Първото е базирано в предградията на Щутгарт и планира да проектира автомобила и завод за нейното производство. Вторият (швейцарците са отговорни за него) се опитва да разработи хибридна трансмисия и дизайна на новия автомобил.

Mercedes-Benz

Всяка иновация изисква ентусиаст

Сухите факти казват, че всичко започва с особената параноя на шефа на Swatch Николас Хайек. Той смята, че автомобилните производители са „пропуснали“ цял сегмент от пазара - те са пренебрегнали интересите на хората, които искат да си купят изключително компактна, стилна и екологична градска кола.

Истината е, че по онова време Старият свят с неговите тесни улички е изненадващо беден на успешни миниколи.

Часовникарят се оказва упорит човек. Хайек дори създава компания - Hayek Engineering AG, където започва да се оформя проектът Swatchmobile. Идеята всъщност не се различава от концепцията на много европейски производители на микроавтомобили - създаване на 2-местно превозно средство с екологичен технически компонент. Тогава Хайек мечтае за някаква хибридна схема.

Грешната първа стъпка

Хайек сключва споразумение с Volkswagen през 1993 г. Изглежда, че най-големият концерн има богат опит и база... Но през същата година Фердинанд Пиех, внук на великия Порше, застава начело.

През 1993 г. VW завършва финансовата година със загуби от над $1 млрд. и не е изненадващо, че Пиех започва да търси начини да се раздели с Хайек, най-малкото защото VW си има VW Lupo 3L. Трилитров, разбира се, не по отношение на обема на двигателя, а по отношение на разхода на гориво.

По едно „Не“ Хайек получава от BMW, FIAT, General Motors и Renault, за да стигне най-накрая до „наивните“ хора в Щутгарт.

Междувременно Daimler-Benz AG смята идеята за обещаваща и няма нищо против да сподели разходите по проекта с трета страна инвеститор. Но, разбира се, те не позволяват на ентусиаста Хайек да запази името Swatchmobile или Swatch Car.

Краят на начинанието на Хайек

В крайна сметка стигаме до познатото име Smart, което е съкращение и игра на думи от Swatch Mercedes Art.

През 1995 г. e представен първият прототип Smart, година след това Mercedes увеличава дела си в компанията до 81%. Първият сериен модел на марката слиза от конвейра на 1 юли 1998 г. Какво следва? Следва това, че през октомври същата година Smart продава остатъка от дела си на Daimler и с това завършва начинанието на инициатора на целия проект.