Мечтата на Сумуму Мицуока да стане десетият японски авто производител

За какво мечтае японски студент, запален по автомобилите? Работата в Toyota, Honda или Nissan? Вероятно и за това, но кой войник не иска да стане генерал, стигайки до успехите на Соичиро Хонда?

Пламен Георгиев,
Mitsuoka Le Seyde

, iStock

Mitsuoka Le-Seyde

С ъздаването на автомобилна компания от нулата в Япония вероятно е по-трудно от кацането на Луната. Японските автомобилни гиганти просто не допускат появата на друг конкурент на родна почва, а съдбата на подобно начинание изглежда обречена: в най-добрия случай бързо ще загуби своята независимост, в най-лошия - фалит и забрава.

Но малката Mitsuoka, основана от Сусуму Мицуока през 1968 г., съществува от почти половин век и се справя сравнително добре. Това явление се обяснява с факта, че Сусуму Мицуока поема по различен път. Той не преследва големи обеми, на строи заводи, не се стреми да завладее американския и европейския пазар и не се конкурираше с други японски производители. Дори напротив, купува коли от тях.

 Mitsuoka Roadster

iStock

Mitsuoka Roadster

Тайната на съществуването на бутиковата марка се оказа гениално проста. Сусуму разчита добре пазарните тенденции, а именно любовта на японците към европейските автомобили и ретро стила. Той комбинира "две в едно" и започва да предлага на японците "почти" европейски автомобили. Разбира се, това са просто модифицирани модели на други японски производители, на които сменява фасона с ретро физиономии на Jaguar или Bentley от шейсетте години на миналия век. Цялото упражнение не е толкова сложно, а цената е в пъти по-висока от тази на оригиналните британски аристократи.

В някои случаи промените се ограничават само до леки пластични намеси, но понякога се правят и доста радикални промени. Разбира се, тук не става въпрос за десетки хиляди продадени автомобили, но Мицуока и не преследва това. Той има малък завод в Тояма, персоналът на компанията му рядко надхвърля петстотин души и в най-добрия случай се произвеждат по няколкостотин коли годишно. И това го устройва перфектно.

 Mitsuoka Viewt

iStock

Mitsuoka Viewt

Пътят си Мицуока започва като търговец на западни автомобили. Първата кола с емблема Mitsuoka (триколесната Bubu Shuttle 50cc) е пусната през 1982 г., а официалният сертификат, че Mitsuoka стана десетият японски автомобилен производител, е издаден сравнително наскоро - през 1996 г. През всичките тези години Mitsuoka, чрез своите автокъщи, продава Audi, Volkswagen, Jaguar, Lamborghini, Alfa Romeo, Chrysler, Ford и дори известните таксита London LTI в Япония.

И да, Mitsuoka е на светлинни години от другите големи, продаващи милиони, но успява да остане на пазара половин век, а това в Япония си е постижение. За това помага самата философия на марката – да прави автомобили, които не приличат на другите. Още при разработването на първия собствен модел - спортната Orochi - дизайнът е изведен на преден план, защото кола с емблемата на Mitsuoka може да бъде всякаква на външен вид, но не и скучна.

Показан за първи път на автомобилното изложение в Токио през 2001 г., Mitsuoka Orochi разедини мненията, стигайки до крайно отрицателни по свой адрес. Въпреки това пет години по-късно тя влезе в производство практически непроменена. Orochi струваше в Япония от $85 000 до $124 000 за автомобилите от финалната серия, което също предизвика много критики. Въпреки това японците купуваха колата.

С течение на годините светът започна да проявява интерес към Mitsuoka. Компанията има шоуруми в Китай, Южна Корея, Индия, Сингапур, Малайзия, Тайланд, ОАЕ и дори Ирак.

Сред всички японски производители на автомобили Mitsuoka е най-неяпонската компания. Освен това вероятността да срещнете втора такава кола дори в самата Япония е доста ниска. Това прави Mitsuoka уникална и неподражаема марка.

Mitsuoka Сумуму Мицуока