BMW E30: мечтата на кюстендилци стана на 40 години

Въпреки, че тази година минава под знака на 50-годишния юбилей на BMW M GmbH, няма как да подминем този емблематичен баварски модел

Пламен Георгиев,
BMW 3 Series E30

, BMW

BMW 3-Series (E30)

У тре ще имам възможността да тествам за пръв път фейслифта на седмото поколение BMW 3 Series (G20), цели 47 години след пазарното лансиране на първото поколение на пазара.

В този случай обаче ще стане въпрос за втората генерация, появила се през ноември 1982 г. Това става седем години след дебюта на „тройката”, от която баварците успяват да пласират зара малко над милион екземпляра.

Кое е най-невероятното при BMW E30 3-Series? Вероятно фактът, че четири десетилетия по-късно моделът все още е актуален. Не само това, у нас той е издигнат в култ в някои части на страната, като все още има хора, които го виждат като първа стъпва в света на BMW.

Е30 продължава да се радва на любовта на щастливците, карали я в края на миналия век, както и на любовта на феновете, които дори не са били планирани преди 40 години. И тук дори няма да конкретизираме за М3, разчитащ на високооборотния двигател S14, генериращ 235 к.с. в последната си версия.

За разлика от своя предшественик, новата „тройка” идва с безпрецедентна палитра от модели. Баварците предлагат 2- и 4-врати модели, кабриолет и комби, както и версии със задвижване на четирите колела. Разнообразието за 80-те години е такова, че BMW изпреварва времето. Успехът не закъснява: до 1983 г. – първата цяла година на производство - BMW вдига производствения капацитет с 50%. Вместо да сваля по 800 „тройки” дневно от поточните линии, капацитетът достига 1200 на ден.

BMW

Развойният процес по Е30 започва през 1976 г., като дизайнът се води от Клаус Люте. Външният облик на модела е много подобен на предшественика Е21, макар да има определени разлики в детайлите. Основните промени се откриват в интериора и окачването, като последните са предназначени да намалят презавиването, за което Е21 е критикуван. В крайна сметка Е30 остава на конвейра цели 12 години, рекорд за Серия 3.

По днешните стандарти Е30 е миниатюрен автомобил, по-малък дори от днешното 2-Series Coupe, да не говорим за G20. Но по онова време това е било тенденция и лесно постижимо, защото не е трябвало да се съобразяват със стриктните стандарти за безопасност. Но идеята за компактен автомобил, ориентиран към водача и лесно разпознаваем на пътя, е актуална и днес, макар да я виждаме все по-рядко, като дори и баварците останаха само с един такъв модел – Серия 2.

Другото, което още се цени и днес в Е30, а арматурното табло. Класическите уреди на таблото са големи и лесно видими. Централната конзола е обърната към водача, за да е ясно кой е важният в колата. Контролерите и бутоните, макар и колосални като брой спрямо модерните автомобили, са лесни за боравене, което не принуждава водача да сваля очи от пътя.

Но E30 си има и своите проблеми. Сред тях е скандално бавната кормилна колона (като изключим М3), която изисква четири над четири завъртания от крайно до крайно положение, малкото място за краката на задния ред седалки, постното стандартно оборудване и пословичните градски легенди за зимата, които не са се родили без причина.

студени досиета BMW 3-Series E30 BMW Серия 3 BMW 3-Series BMW