Н якои шофьори вярват, че пластмасовият капак над двигателя не играе никаква роля и е сложен само като декорация, както и да шумо-и топлоизолира. Но дали няма и някакво друго предназначение?
Безполезен детайл?
Има оплаквания, че пластмасовият капак над двигателя затруднява бързата смяна на свещите и им пречи да проверяват визуално състоянието на двигателя.
Също така не позволява своевременно откриване на течове на масло и други работни течности. В резултат на това често се отстранява. Но производителите не правят нищо случайно, особено ако биха си спестили средства. Затова не биха си правили труда да монтират ненужен детайл, който да намалява разсейването на топлината от силовия агрегат или пречи на функционирането му.
Пластмасовият капак предпазва двигателя от мръсотия и влага, които навлизат в двигателния отсек през радиаторната решетка. Голям брой сензори и електрически устройства изискват чистота.
В допълнение, капакът предпазва системата за запалване от досега с вода от дренажните канали, когато те са запушени. Предпазва високоволтови проводници, бобини и други електрически уреди от евентуално намокряне и риск от късо съединение.
Защита срещу неоторизиран достъп
Но основната функция на капака е защита срещу пишман майстори. Модерната кола не трябва да бъде ремонтирана от собственика, както беше в средата на миналия век. Ето защо производителите на автомобили се опитват да затруднят достъпа на неквалифицирани майстори до силовия агрегат. Чрез неумели действия те могат да навредят на себе си и на колата.
Високоволтовите проводници генерират ток под високо напрежение по време на работа на двигателя и генератора: ако бъдат докоснати от някой любопитен и неподготвен човек, който от скоро седи зад волана, резултатът може да бъде изключително неприятен за тях.
Освен това капакът покрива механизма за газоразпределение и въртящите се ремъци. Капакът предотвратява попадането на чужди предмети в механизма (има случаи, когато в него попадат парцали, отвертки и други предмети, оставени в двигателния отсек от шофьорите). Понякога дори елегантни шалове или косите на водачите може да се усучат в тях, което не винаги завършваше добре. Дори котки, които се качват в двигателното отделение, за да се стоплят, може да бъдат заклещени във въртящите се части и да умрат.
Изгаряния от горещи части
В САЩ и Европа по закон се изисква да се защитават от случаен достъп автомобилите, които се смятат за средства с висок риск за хората.
След редица искове от пострадали и съдебни дела, изискващи автомобилните производители да компенсират здравните последици, причинени от моторния отсек на автомобилите, сега по стандарт се налага монтиране на защита за двигателя.
По този начин пластмасовият капак на двигателния отсек предпазва човек от токови удари от проводници с високо напрежение при работещ двигател, от изгаряния от нагорещени тръби на изпускателната система, а също така покрива турбината, която се нагрява до няколко стотин градуса по време на работа.
Така всички опасни компоненти в моторния кош са покрити с термозащитни капаци. Всяко самостоятелно премахване на капака от водача се счита за неоторизирана намеса на шофьора в дизайна на автомобила и може, в случай на последващи повреди, да доведе до лишаване от гаранционно обслужване на автомобила.
При обслужване на модерен автомобил собствениците имат право да извършват само три действия в двигателното отделение. Това е проверка на нивото на маслото с масломерна щека, добавяне на масло и добавяне на измиваща течност за стъклата и фаровете. Понякога е допустимо да смените изгорелите крушки на фаровете.