Проблем ли е да оставите колата на ръчна в студено време

Механизмът на ръчната спирачка е уязвим при отрицателни температури

Пламен Георгиев,
сняг

iStock

К огато падне сняг, някои системи в автомобила изпитват допълнително напрежение, особено когато влязат в контакт с вода, кал и сняг. Най-често засегнати са спирачните механизми, които са в непосредствена близост до главините на колелата и са изложени на агресивни влияния на околната среда. Какво се случва с ръчната спирачка и как да осигурим безпроблемната й работа?

Механична ръчна спирачка

Най-често срещаният вид ръчна спирачка е от механичен тип, при който силата върху накладките се предава чрез лост (в по-редки случай – от педал) в купето. Лостът е със заключване, което не му позволява да се връща обратно, а механизмът се затяга с метално жило.

Проблемът е, че в този случай силата се предава през цяла система от лостове и задвижващи механизми, които при всяко задействане са принудени да задържат товара в продължение на няколко часа, поради което вероятността от повреди рязко се увеличава. Следователно механичното задвижване е предразположено към повреди и работи по-лошо след пет години.

Най-често се къса обвивката на жилото, през която навлиза вода и замръзва в студа. Това би могло да доведе до блокиране на ръчната спирачка при нощните студове, каквитоса ни налегнали тези дни в цялата страна.

Накладките също могат да замръзнат, когато капки вода проникнат в механизма на задната главина и се концентрират между затегнатите накладки и повърхността на спирачния барабан. В този случай те се размразяват с топла вода, която се излива върху барабана. След това трябва спирачните механизми да бъдат изсушени чрез няколкократно активно спиране. Дисковите спирачки замръзват по-рядко, тъй като са добре вентилирани и поради специфичната конструкция не позволяват застояването на вода.

Ръчната спирачка трябва да е в добро състояние, тъй като винаги трябва да се активирана. Съвременните ръчни трансмисии се различават по дизайн от по-старите трансмисии и не могат да задържат колата на място, докато е паркирана без ръчна спирачка. Що се отнася до автоматичните трансмисии, оставянето на автомобила само в режим „P“ може да доведе до ненужни натоварвания върху трансмисията. Следователно автомобилите с автоматични трансмисии също изискват активиране на ръчната спирачка.

Автоматична паркинг спирачка

Този тип паркинг спирачка се появи преди около 10-ина години в премиум сегмента, няколко години след това навлезе и в масовия клас. Това е автоматичен механизъм, който работи без намеса на водача. Активира се при изключване на двигателя, а при потегляне е достатъчно само да натиснете педала на газта, тя сама се изключва.

Автоматичната паркинг спирачка може да се използва дори при високи скорости. В този случай той използва стандартната хидравлична спирачна система и ABS блок. А при скорости под 10 км/ч се използва специално електромеханично задвижване. Електрическият мотор е свързан чрез задвижване със зъбен ремък към скоростна кутия, което увеличава затягането за затягане на задните накладки и здраво фиксиране на спирачния диск.

Проблемът с този тип паркинг спирачка е в електромеханичното задействане. Не замръзва като жилото на ръчната, но може да възникне проблем при продължителен неподвижен престой, ако колата е стояла няколко седмици на мокро място. Възможно е и изгаряне на предпазител, което да доведе до спиране на работата на електрическия затягащ елемент.

Водачът може да активира електромеханичната ръчна спирачка дори при изключен двигател, но да я освободи само чрез включване на стартера и натискане на педала на спирачката. Следователно, ако колата не стартира, ще бъде невъзможно да я качите на авариен камион с товарна платформа или пък да я теглите. Ето защо е необходимо да се следи функционалността на акумулатора.

Освен това автоматичната паркинг спирачка изисква поддръжка и периодична проверка на задвижващия ремък на редуктора. Ако се счупи, механизмът спира да работи.

спирачки ръчна спирачка паркинг спирачка сняг полезно съвети