С амо преди две десетилетия, когато висококачествените химически добавки не бяха често срещани, се препоръчваше смяна на моторното масло два пъти годишно. Има ли причини да следвате съветите на опитни шофьори и в подготовка за топлия сезон да смените старото зимно масло с ново?
Стари петна
Автомобилните производители определят интервала за смяна на маслото на двигателя на 15 000 километра. В действителност обаче смазочната течност в двигателя трябва да се сменя приблизително два пъти по-често. Освен това, колкото по-стара е колата, толкова по-често трябва да се сменя маслото.
В картера се натрупват утайки, които не се отстраняват изцяло при смяна на старото масло с ново, поради което следващата порция смазочна течност се смесва със стари замърсители и качеството й деградира по-бързо.
През зимата условията на работа могат да се нарекат екстремни. Силните температурни промени, изобилието от конденз и промените във вискозитета водят до бързо окисляване на маслото. Следователно всеки двигател с вътрешно горене при равни условия се износва много повече в студено време, отколкото в топлия сезон.
По време на студено стартиране, поради липса на смазване, се появяват стружки, появяват се оксиди, сажди и неизгорели продукти от износване влизат в маслото. При студен старт се отделят голямо количество киселини, които разтварят добавките в маслото и предизвикват образуване на утайки. В допълнение, новото масло има активни химически добавки, които почистват двигателя и измиват старите отлагания от сажди от него. Тази мръсотия се разтваря в маслото и променя цвета си. И след 2-3 хиляди километра маслото придобива тъмнокафяв оттенък.
Утайките, фините стружки и старите отлагания в картера оказват негативно влияние върху триещите се части на двигателя. Ето защо, след зимния сезон, ако колата вече е изминала над 5000 километра, няма да е излишно да смените маслото.
Експлоатационният живот на маслото се базира на моточасовете
От голямо значение са не само пробегът и броят моточасове, които двигателят е работил през зимата. Висококачествените масла работят без загуба на производителност за приблизително 250 работни часа. Въпреки това, в задръстванията натоварването се увеличава, времето за пътуване се удвоява и броят на моточасовете, изразходвани за пътуване, се увеличава. Само за един зимен сезон, в задръствания, можете да карате 150-200 моточаса със сравнително малък пробег.
По принцип дори добрите масла са нестабилни по време на посочения сервизен интервал от 15 000. За първите 5000 километра те запазват отличните характеристики, рекламирани от производителите. След това обаче добавките започват да се отделят, утайката започва да се отлага и изгаря с образуването на примеси и отлагания на сажди върху клапаните. Това масло няма да работи добре при топло време.
Ето защо, ако през зимата често трябва да карате на кратки разстояния и да стоите в задръствания дълго време, тогава е по-добре да смените маслото през пролетта. В този случай е необходимо да изберете всесезонно масло, но с по-нисък вискозитет. За лятото се препоръчва използването на синтетично масло с вискозитет SAE 5W30, което е по-стабилно в средния температурен диапазон.