Г еорги Аспарухов – Гунди без никакво съмнение е едно от най-великите имена в историята на българския футбол. Спомняме си за този велик българин и историята около злополучната Alfa Romeo по повод премиерата на игралния филм „Гунди – Легенда за любовта“, който ще излезе на широк екран на 18 октомври и ще разкаже историята за невероятния талант на звездата на „Левски“ и българския национален футболен отбор. Продуценти на лентата са Иван Христов и Андрей Арнаудов от „Междинна станция“, а Нова броудкастинг груп е ексклузивен медиен партньор.
Историята е безмилостна. Георги Аспарухов катастрофира на 30 юни 1971 г. в прохода „Витиня“. В катастрофата загива и Никола Котков, с който в този момент са съотборници в „Левски“. На стоп качват и трети човек, за който не се знае нищо. Тримата загиват след свиреп удар в „ЗИЛ“ с ремарке. Гунди се удря в резервоара на камиона, разлятото гориво върху автомобила се запалва, в резултат на което Аспарухов и Котков изгарят.
Оттам насетне всичко е ясно. Говори се, че погребението е било по-мащабно дори от това на Борис III. Знае се историята на водача на „ЗИЛ”-а, който не е бил виновен за катастрофата. Но автомобилът, в който Гунди и Котков намират смъртта си, е обвит в мистерия. От единствената снимка на горящата кола се знае само, че това е Alfa Romeo Giulia GT. Но коя модификация, това не е ясно.
От интервю с Бончо Дунев, един от най-добрите рали състезатели по онова време в България, става ясно, че „колата е била конфискувана на „Калотина“ от италианец“. Дунев казва, че тя е била на 20 000 км, със 160 к.с. мощност, което за времето си е равно суперспортен автомобил.
Има история, че колата е била закупена срещу 2200 долара, като по-голямата част от тях Гунди има заради класирането на националния ни отбор за Световното първенство в Мексико през 1970 г.
Дали му е било позволено да я купи от тогавашния министър на вътрешните работи Ангел Солаков, или пък не – това също е мистерия. В медийна публикация се твърди първото, във форуми пък се твърди, че Alfa-та е било купена от „Кореком“.
Най-голямата мистерия витае около точната модификация на Alfa Romeo Giulia GT. Потенциалните кандидати са много: Giulia 1300 - от 1964 дo 1971 г.; Giulia Super - oт 1965 дo 1972 г.; Giulia 1300 TI - oт 1966 дo 1972 г.; Giulia 1300 Super - oт 1970 дo 1972 г.; Giulia 1600 S - от 1968 дo 1970 г.; Giulia 1750 – от 1968 до 1975 г.
Като най-вероятни (без да имаме претенции за истинност) изглеждат модификациите 1300 GT и 1750. Има дори още по-смели и супер конкретни предположения: Giulia GT Veloce 1750.
Ако вземем последната за отправна точка, то прехласването на Гунди по Alfa-та не е случайно, все пак дизайнът й е на младия Джорджето Джуджаро от Bertone. GT Veloce 1750 влиза в производство през 1967 г. Двигателят е с работен обем 1,8 литра, а максималната мощност 120 к.с., което обаче противоречи с твърденията на Бончо Дунев, че мощността на колата била 160 к.с.
Затова ще спрем с предположенията и ще отидем на кино, за да видим там как е интерпретиран този конкретен аспект от историята.