Проучване: автомобилите не са основен замърсител на въздуха

Пламен Георгиев,
изгорели газове ауспуси мръсен въздух

iStock/Getty Images

А втомобилният трафик не е главният виновник за мръсния въздух, сочи ново проучване, проведено по време на коронавирус блокадата в началото на годината. По време на първия месец на блокадата през пролетта, по пътищата на Шотландия са се движили с 65% автомобили по-малко спрямо нормалното. Но това не е довело да съществено подобрение на качеството на въздуха.

Учени от Института за социален маркетинг и здраве към университета Стърлинг анализират нивата на фини прахови частици в Шотландия. Обозначавани като PM2.5, те са тази част от вредните вещества във въздуха, която оказва най-голямо влияние върху човешкото здраве.

Как ще ги стигнем: драстични мерки в Букурещ в битката с мръсния въздух

Анализирани са данните от 70 крайпътни станция в Шотландия през периода от 24 март до 23 април 2020 г. Резултатите са сравнени с еквивалентни 31-дневни периода от 2017, 2018 и 2019 г.

На територията на Шотландия, геометричната концентрация на PM2.5 е била 6,6 микрограма на кубичен метър въздух. Този параметър е доста сходен с нивата от 6,7 и 7,4, измерени през 2017 и 2018 г. съответно, въпреки сериозната разлика в броя на автомобилите по пътищата.

Автомобилните газове убиват два пъти повече хора от катастрофите

Драстично по-високи са нивата на PM2.5 през 2019 г. (12,8), но учените изтъкват факта, че това е свързано с метеорологично събитие, което е причинило натрупване на фини прахови частици от пустинята Сахара. Ако това събитие бъде извадено от уравнението, то за споменатия период нивото на PM2.5 би било 7,8.

Друг е въпросът, че проучването отбелязва намаляване на нивата на азотен диоксид през проучвания период. Но изследователите отбелязват, че индивидуалното излагане на отделните хора на потенциално вреден въздух може и да се е увеличил по време на първата вълна на пандемията. Смята се, че това е така, тъй като затворените в домовете си хора са дишали изпаренията при готвене и цигарен дим.

Готви се още по-тежък удар върху автомобилната индустрия в Европа

Д-р Руарайд Добсън, ръководител на проекта, заявява: „Предполагаше се, че по-малкото автомобили на пътя може да са причина за намаляване на нивото на замърсяване на въздуха, а това от своя страна да води до намаляване броя на случаите на влошаване на здравето, свързани с това замърсяване.

Въпреки това, нашето проучване - противно на изследванията от Ухан, Китай и Милано - не откри доказателства за намаляване замърсяването на въздуха с фини прахови частици в Шотландия заради коронавирус блокадата.”

„Това предполага, че автомобилите не са важна причина за този много вреден тип замърсяване на въздуха в Шотландия. Хората могат да бъдат изложени на по-голям риск от лошото качество на въздуха в собствените си домове, особено там, където готвенето и пушенето се извършват в затворени и лошо проветриви помещения."

По-чисти ли са е-колите от конвенционалните с ДВГ?

Явно тези изводи не се споделят от мнозина. Доказателство за това е фактът, че в Германия ще бъде построен град (по-скоро квартал), в който няма да има улици за движение на автомобили. Той ще се простира на площ от 16 хектара и ще бъде разположен на юг от Берлин. Ще носи името Buckower Felder. Автомобилите ще се паркират извън „града”, в специално построени за целта гаражи. Стартът на строителството е планиран за началото на 2021 г. До три години трябва да са готови 900 апартамента, като наемът им ще варира от 6,5 до 10 евро на квадрат.

Вероятно и столичани ще имат възражения по основния извод, тъй като съвсем скоро ще дойдат месеците, през които небето и Витоша се губят, но за сметка на това виждаме въздуха, който дишаме.

Тайната да завиваш като по релси

Ето го убиеца на Tesla Model S: до 1080 к.с. и 830 км пробег

VW мисли, че до 2-3 години ще произвежда колкото Tesla

Източник на статията: Vesti.bg

СО2 NOx любопитно автомобили замърсяване от автомобили автомобили фини прахови частици мръсен въздух