К ато водеща тема в платформите на кандидат-кметовете на София бе залегнал мръсният въздух. Докато чакаме да видим реални мерки по този толкова сериозен казус, в София сме дишали два пъти повече азотен диоксид от допустимото за ЕС, отчетоха за миналия месец.
На този фон ще ви представим мерките на Габриела Фиреа за справянето със замърсяването на въздуха в Букурещ. Решението е взето на 23 октомври, но е изключително важно и кардинално. Градският съвет на румънската столица реши да се въведе специална такса за автомобилите, които не покриват екологичния стандарт Евро 5. Специалната такса са казва винетка „Кислород”.
В битка с мръсния въздух: Букурещ забранява бричките в центъра
AirBG.Info: Опасно замърсяване с азотен диоксид в София
Кметството взе решение да забрани автомобили с Евро 2 (и по-нисък) да влизат в т. нар. Action Zone for Air Quality (ZACA) в центъра на Букурещ. Мярката влиза в сила от 1 януари 2020 г. Тези автомобили ще може да се движат в останалата част на града, но ако платят винетката „Кислород”, чиято цена е 3,2 евро на ден!
Автомобилите, покриващи стандарти Евро 3 и Евро 4, също ще трябва да плащат дневна винетка „Кислород” в размер на 1,06 евро, но ще могат да се движат в центъра на Букурещ. Таксата за колите с Евро 3 ще влезе в сила от 1 януари 2020 г., а тази с Евро 4 – от януари 2021 г.
Собствениците на изброените автомобили ще могат да плащат месечна или годишна винетка, чийто цени варират в зависимост от стандарта, покриван от колата (от 80 до 300 леи за месечната и от 500 до 1900 леи за годишната). В левове това значи от 33 до 123 и от 205 до 780 лв.
Глобите за водачите, които не се съобразяват с новите изисквания ще възлизат на 1500 до 2000 леи (615 до 820 лв).
Още един европейски град забранява бензина и дизела
И Бристол на война с дизелите за по-чист въздух
Но това е само първата стъпка на местната управа. Плановете са за въвеждане на забрана за влизане в града на автомобилите с Евро 1 и 2 от 2022 г., а за автомобилите с Евро 3 тази забрана да везе в сила от 2024 г.!
В Букурещ (и близкия Илфов) са регистрирани над 1,62 млн. автомобила, като една трета от тях (600 000) са автомобили със стандарт Евро 3 или по-нисък. Освен това има хиляди автомобили, които са регистрирани на друго място, но се движат в града.
По повод взетото решение Габриела Фиреа казва: „Никъде в цивилизования свят колите с Евро 1, 2 или без стандарт Евро не се движат без да бъдат таксувани, а в много градове те са забранени.”
Парите от събираните такси ще се използват само за въвеждането на други мерки за подобряване качеството на въздуха в града, като например купуването на моделни и незамърсяващи превозни средства за градския транспорт.
Жени избраха своя автомобил на годината