А втомобилните производители (особено тези в Германия) не могат току така да съкращават работната си сила. Има трудови договори, има колективни трудови договори, има брожения, стачки, все неща, които една компания иска да избегне. Но кризата налага крути мерки и почти всички марки трябва да се разделят с част от работниците си, за да икономисват средства.
И, за да икономисаш средства, първо трябва да се бръкнеш много дълбоко. Mercedes-Benz предложи значително обезщетение на служителите, които искат да напуснат доброволно. Около 4000 служители са приели сделката, като някои са получили до 540 000 евро обезщетение, за да напуснат компанията! Честито.
И въпреки тези солидни индивидуални възнаграждения, дългосрочната математика изглежда добра за Mercedes: те могат да спестят няколко милиарда евро.
Mercedes стартира плана миналия април, като бе насочен към почти всички в компанията. Офис персонал, ИТ специалисти, инженери и дори мениджъри на средно ниво са получили предложения за напускане. Когато за пръв път писахме по темата, много от служителите са защитени от съкращения до края на 2034 г. Единственият начин, по който Mercedes можеше да ги накара да напуснат, бе чрез тази програма. За тази цел офертите трябваше да бъдат толкова добри, че служителите да не могат да откажат.
Според репортаж на Handelsblatt, някои служители са получиха и така наречения „турбо-бонус“ за бързото си решение да напуснат компанията. Например, 55-годишен ръководител на екип с три десетилетия опит в компанията и месечна заплата от около 9000 евро може да прибере около половин милион, за да напусне преждевременно. Дори служители в средата на кариерата са си тръгнали със 100 000 евро или повече, в зависимост от степента им на заплащане и трудовия им стаж.
Между 30 000 и 40 000 служители отговарят на условията за тази програма. Програмата ще продължи до март 2026 г. и от Mercedes очакват още доброволни напускания с наближаването на крайния срок.
Като цяло, усилията са част от много по-голям план за намаляване на разходите, насочен към спестяване на приблизително 5 милиарда евро до 2027 г., тъй като компанията е изправена пред предизвикателства на множество фронтове, включително 12% спад в продажбите през последното тримесечие.