Какво е общото между шофьорите на BMW, Porsche и Subaru

Автомобилният маркетинг все още ли е свързан с автомобилните катастрофи? Някои отговарят положително, други вярват, че това са глупости

Пламен Георгиев,
BMW M3 CS

, BMW

BMW M3 CS

Н яма спор, добрата реклама влияе на възприятията, в крайна сметка това е и целта й. Но дали някой може да ме накара подсъзнателно да върша нещо, което не искам или не ми е присъщо, това някак си не мога да приема.

Затова спокойно мога да кажа, че реклама с контролиран дрифт и пушещи гуми е много, много по-ангажираща от реклама, показваща колко поставки за чаши има в автомобила. Същото мога да кажа и за реклама на Porsche, отдаваща почит на успехите в моторния спорт, да не говорим, че ще продаде повече коли от така, в която разбирате какъв пробег има Cayenne PHEV.

Имайки това предвид стигаме до скорошно британско проучване (да, този тип проучвания са много „точни”), което предполага, че собствениците на определени коли е по-вероятно да причинят инцидент. Тук говорим за проучване, обхващащо над 400 000 катастрофи във Великобритания.

Статистиката от тях показва, че водачите на определени марки са били по-склонни да извършват рисковани маневри от други. Големият брой на катастрофите значи, че статистическата грешка би трябвало да е минимална.

Авторите на анализа, публикуван в Journal of Social Marketing смятат, че някои реклами в автомобилния сектор може да са свързани с по-рискованото поведение зад волана, в което има някакъв смисъл.

Сред статистическите изводи е и този, че водачите на Subaru, BMW и Porsche е по-вероятно да превишават скоростта, да минават на червен светофар, да извършват забранени изпреварвания и да игнорират пешеходните пътеки.

Въпросът е: защо тези конкретни марки са изведени под черта в проучването, след като много други марки също имат спортни модели в своите гами?

Според един от авторите, университетски професор по социален маркетинг, има връзка между марки, инциденти и реклами, като той смята, че „реклама и маркетинг, които промотират спортното шофиране, които казват – вижте ме, аз съм цар на пътя”, имат връзка с катастрофите.

Но пък от друга страна идва фактът, че тези над 400 000 катастрофи са се случили между 2011 и 2015 г., а оттогава много неща се промениха на маркетинг пазара, както и с продуктите на самите марки.

Subaru, най-зле представящата се марка в този анализ, вече не предлага STi, а рекламите на компаниите отдавна не се въртят около вдъхновените от ралитата бегачки с големи спойлери. Вече виждаме голден ретривър да се вози в Crosstrek.

Макар да чества 75 години от съществуването си и 60 години от появата на 911, Porsche се фокусира повече върху електрическото си бъдеще и специалните серии на Neunelfer. Това значи, че маркетингът поставя ударение около движението с нулеви вредни емисии или носталгията, а не върху успехите в „24 часа на Льо Ман”.

Шофьорите на BMW обаче много често са свързвани с имиджа на лоши момчета на пътя. Но преследването на удоволствието от шофирането не трябва да се свързва и бърка с нарушаване на законите.

Проучването се опитва да даде отговор и на въпроса: има ли връзка между дизайна на някои модели с типа клиенти, които привлича. За това не е нужно да се правят проучвания: естествено, че има! Затова дизайнът е толкова важна част от автомобила.

Но нека не изпадаме в крайности, в каквато наскоро изпадна Великобритания, която забрани реклама на Toyota Hilux, промотираща офроуд качествата на модела. Това вече са глупости.

любопитно електромобили маркетинг реклама