Е два ли има новинарска емисия, в която да не се съобщава за загинали наши сънародници по пътищата на страната ни. В същото време съм сигурен, че съвсем скоро време ще бъде отчетен напредък във Войната по пътищата. Причината е, че до края на октомври смъртните случаи у нас са 511, докато за цялата 2018 г. те са били 611.
На този фон идва статистиката от Осло и Норвегия. Впечатляваща е статистиката за норвежката столица: само един загинал след ПТП през цялата 2019 г.! През 2017 г. в града са загинали трима човека. За Норвегия броят е 110, което е ръст спрямо 2018 г., когато са били регистрирани 108 смъртни случая след катастрофи.
Броят на загиналите след ПТП в Осло е спаднал от 41 през 1975 г. до настоящите 1. През 2017 г. страната бе с най-ниската смъртност по пътищата в цяла Европа, отчитайки 20 инцидента на 1 млн. жители.
На този фон е статистиката за родната действителност. Нашата страна и Румъния са най-опасните държави в ЕС, отчитайки над 90 смъртни случая при катастрофи на 1 млн. жители. През лятото на миналата година „Евростат“ ни постави на първо място по този показател. Средният показател за ЕС е 23 смъртни случая на 1 милион при категорията леки автомобили. Тук ще отбележим, че Норвегия е над 3 пъти по-голяма от България по площ, а населението от 5,3 млн. човека е идентично с това в нашата страна.
През 2002 г. норвежкото правителство представи програмата Vision Zero, която е част от националния транспортен план за 2018 – 2029 г. Vision Zero е основата за всички работи по осигуряване на безопасността по пътищата в Норвегия. Крайната цел е създаване на транспортна система, в която да няма убити или сериозно наранени в следствие на пътен инцидент.
Една от мерките е намаляването на скоростта, а в столицата се прави всичко възможно, за да слязат жителите на Осло от колите и да се качат на велосипеди.
Хвани ме, ако можеш: Tesla продаде 367 500 коли