Ц ените на електрическите автомобили са по-високи от еквивалентните им модели с традиционен двигател. Напоследък индустрията започва да развива технологиите до степен, че по-евтините модели стават възможни, но означава ли това, че те ще бъдат наистина достъпни?
През септември т.г. средната цена на електрически автомобил е малко над 50 000 долара, показва анализ на Kelley Blue Book, цитиран от AutoBlog. Паралелно с това през тази година има известен спад на темпото на растеж на продажбите на електрички. А и доста производители обявиха, че също ще забавят усилията си и няма да бързат толкова много да електрифицират изцяло гамите си.
Но много от тези решения за насочени към конкретни региони. В Китай например продължава да има много голям интерес. А според множество анализатори и директори на автомобилни производители, високата цена на електричките и инфраструктурата са двете основни причини темпото на продажби на не е още по-високо.
Индустрията обръща сериозно внимание и на двата проблема. Все повече производители инвестират в изграждане и подобряване на инфраструктурата за електрички. Освен това усилено работят и по ново поколение батерии, електромотри и всичко останало, което е необходимо не само да подобри представянето на електрическите коли, но и цените им.
Първата голяма промяна ще е при батериите. Те са най-скъпият компонент в електрическата кола. Браншът не можеше да смогне с търсенето дълго време и това повиши цените. Паралелно обаче те поевтиняват в исторически план. От 2008 г. до 2022 г. цените на батериите са паднали с общо 89%. А Goldman Sachs прогнозира, че ще се понижат с още 40% до 2025 г.
А през втората половина на десетилетието се очаква и навлизането на твърдотелните батерии и на още много технологии, които ще подобрят качеството и би трябвало да „натиснат“ цените. Възможностите и ще се развиват много бързо през следващите години.
Значително трябва да се подобри и инфраструктурата. Тук обаче усилията ще зависят от региона. Докато подобряването на батериите ще повлияе на всички електромбили, страните и компаниите полагат различни усилия за изграждането на повече и по-добри зарядни станции. Наличието им обаче е важно за спокойствието на клиентите, като ще намали притесненията за зареждане и това ще е важно за цената на електричките в дългосрочен план.
На трето място е и просто увеличаването на мащаба. Производството на повече електромобили логично довежда и до намаляване на цената. Освен това ще се оптимизират и подобрят производствените процеси. Нужно е достигането на определен мащаб на производството, за да може да започне естествен спад на цените. Този момент все още не е дошъл, но постепенно се доближаваме до него.
Гигапресите например са едно от решенията. Както и преминаването към модулна архитектура и използването на една платформа за повече различни модели. Заедно с това производителите разширяват и поточните линии.
С времето всички тези усилия ще започнат да дават резултат. Но не може да очакваме, че цените изведнъж ще се понижат значително. Особено като се има предвид, че всичко останало поскъпва. Затова по-вероятният развой е, че цените няма да растат със същото темпо и така постепенно електричките ще се окажат по-евтини.