Прогнозите за продажбите на нови коли за 2024 г.: (не)реалистичен оптимизъм

Китай ще продължи да е най-големият пазар с рекордни резултати

Мартин Дешев,
нов внос стари коли употребявани автомобили дилърство

iStock

П рез 2023 г. автомобилната индустрия се представи доста добре, като се очаква да запише ръст от около 8-9% и да достигне 86 млн. продадени нови коли. Логично, компаниите и анализаторите вече гледат и към следващата година и какво ще предложи тя.

Прогнозите са предимно реалистични и на моменти може би дори доста оптимистични. S&P Global Mobility например прогнозира, че продажбите ще продължат да се увеличават и ще достигнат 88,3 млн. нови коли. Това е 2,8% годишен ръст, съобщава Motor1.

От една страна това трябва да е притеснително. Причината е, че ръстът ще е значително по-малък от този през 2023 г. Но всъщност, той може да се окаже дори по-добра новина от тазгодишния скок. През 2023 г. пазарът се „отпуши“ и се нормализираха наличностите, доставките и т.н. Запазването на по-малък, но стабилен ръст, е отлична новина и подсказва устойчивост на пазара.

Очаквано, големият победител отново ще са електрическите коли. Според S&P Global Mobility продажбите на електрички през 2024 г. ще достигнат 13,3 млн. и ще вземат 16,2% от пазара – с 4% повече спрямо 2023 г. Основната „спирачка“ за възхода на електричките се оказват неяснотите в САЩ и Европа за бъдещето на ДВГ и колко време ще са на пазара.

Безапелационен лидер отново ще бъде Китай. Според данни на LMC Automotive и Автостат, през т.г. Китай е завзела над една трета от световния пазар на нови автомобили. Очакванията са тенденцията да продължи и догодина.

Само през ноември т.г. в Китай са продадени 2,935 млн. нови коли – нов рекорд за страната. Още по-впечатляващо, 1,03 млн. от тях са електрифицирани в някаква форма. За същото време в САЩ са продадени 1,227 нови коли с всякакво задвижване, а в Европа – 1,105 млн.

коли автомобили електрически автомобил нови автомобили