Е лектромобилите извървяха дълъг път през последното десетилетие, буквално и преносно, защото модерните електрически модели вече минават голям пробег с едно зареждане. Но все още си остава възпиращата пречка с дългото време за зареждане.
Ако човек не иска да яде и пие на някоя станция в продължение на 30-ина минути (при положение, че говорим за бързозарядна станция), докато чака автомобилът му да напълни батерията си за около 250-300 км пробег, това си е проблем. Но експерти казват, че следващото поколение електромобили ще могат да пълнят батерията си на 90% за 10 минути.
Стандартният протокол за зареждане обикновено започва с ниска мощност, като постепенно тя се увеличава, но след това отново спада при достигане на 60-70% от заряда, за да се избегне ненужно натоварване върху батерията. Това се прави с цел да се защити батерията, ако се зарежда прекалено бързо.
Ерик Дуфек от Idaho National Laboratory и колегите му са разработили алгоритми с изкуствен интелект, за да разберат как напрежение и волтаж влияят на живота на батерията. Крайната им цел е да постигнат ултра бързо зареждане, без да повредят батерията.
Използвайки компютърни модели и изучавайки резултатите от ефекта на зареждането на реални батерии, екипът е създал нов протокол за зареждане, който може да зареди стандартен електромобил на 90% за 10 минути, защитавайки продължителността на живот на батерията. Проблемът е, че тази технология се нуждае от 5 години, за да влезе в масово производство.
Повечето от наученото до момента за подобрения протокол ще е приложимо за много от батериите, тъй като основната химия в литиево-йонните батерии е една и съща, казва Дуфек. Но всяка компания ще трябва да настрои протокола спрямо специфичния дизайн на пакета.
Протоколът може да се въведе чрез актуализация на софтуера в автомобила, който контролира зареждането. И това може да стане без никакви разходи.
Но дори и най-оптимизираният протокол не може да бъде основен фактор за намаляване времето за зареждане. То ще дойде от подобряване на химичния състав на батерията и технологията за по-бързо зареждане.