К ое е първото: яйцето или кокошката? Същият екзистенциален въпрос може да се постави и по отношение на електрификацията на автопарка у нас, Европа и света. Кое е първото: електромобилът или зарядната инфраструктура?
И както при оригинала, гледните точки са две. Истините също. Към 1 юни 2022 г. у нас (по данни на КАТ) са регистрирани 4614 електрически автомобила, което е пренебрежимо малък брой на фона на над 3 млн. регистрации.
Няма да коментираме причините за този малък брой електромобили. Тук ще обърнем внимание на зарядните станции, които са една от основните причини за все още бавното проникване на електрическата мобилност у нас.
Оказва се обаче, че броят на зарядните станции далеч не е толкова малък, каквото е общото мнение. Показва го приложението ВсичкоТок. Най-много са станциите на ElDrive – 265 на 152 локации. Следват тези на Fines Charging – 78 на 61 локации.
Към края на юли, според всички събрани данни от екипа на приложението, броят на публично достъпните зарядни станции е около 800. Трудно е да се предоставя абсолютно точна бройка, без да има регулация и правила, според които да е задължително подаването на информация за всяка нова инсталирана зарядна станция към даден орган.
Официалната карта на зарядни станции в България показва, че към момента у нас има 786 зарядни станции на 593 локации.
Проблемът е, че в не малко случаи част от станциите не работят заради софтуерни или хардуерни проблеми. Факт е, че липсата на екипи за поддръжка все още е нещо, което много затруднява потребителите.
В интервю за Елмира Джома по Радио София, БНР, Илия Левков, председател на УС на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ), казва, че в България има 600-700 публични зарядни станции за електрически коли.
Той казва, че зарядната инфраструктура все още е на ранен етап от развитието си, като смята, че „след 10 години не вярвам да има нещо, с което двигателите с вътрешно горене да привличат клиентите".