Н адпреварата за създаване на по-добри и издръжливи батерии за електрически автомобили продължава с пълна сила. В нея участват не само компании, но и научни институции. Сред тях са и учени от Харвардския университет, които дори обявиха, че са открили „Светия граал“ на батериите, съобщава The Drive.
Според мнозина в индустрията, бъдещето е на твърдотелните батерии. Реализацията им обаче все още е предизвикателство, като има множество различни методи. Учените на Харвард смятат, че са постигнали пробив в разработката ѝ по начин, който е реалистичен за масово производство.
Те са разработили нова литиево-метална твърдотелна батерия. Тя се различава от традиционните, които използват литиево-йонна смес, като внедрява лития в анода, вместо в катода.
Учените казват, че са разбрали как протича процесът на деградация при литиево-йонните батерии и съответно защо се стига до неравномерното разпадане на металите. Те смятат, че са намерили начин да контролират това чрез добавянето на силициеви частици с размерите на микрон към повърхността на анода.
„В нашия дизайн литиевият метал се обгръща около силициевата частица както обвивка от твърд шоколад около лешник при шоколадов трюфел“, казва Шин Ли, един от авторите на проекта.
Според учените, тяхната батерия има най-добрите показатели от другите от този тип. Те казват, че техният прототип с размерите на пощенска марка е запазил 80% от капацитета си след 5000 цикъла на презареждане и има живот от над 6000 цикъла. Презареждането отнема 10 минути, а плътността е 10 пъти по-голяма от тази на еквивалентна литиево-йонна батерия.
За сравнение, стандартните литиево-йонни батерии имат около 300-500 цикъла на презареждане при смартфоните, преди да започне значителна деградация. При автомобилите, имат около 1000-2000 цикъла.
Учените вече са издали всички необходими документи и лицензи, за да започнат тестове с батерията във версия за смартфони. Идентифицирали са и други материали, които може да заменят силиция. Ще мине време обаче преди всичко да достигне достатъчно ниво на развитие за масово производство, но според учените ще си заслужава.