Електричките в Китай консумират ток колкото цяла Ирландия и това е добра новина

Оказва се, че това не е проблем за енергийната система

Мартин Дешев,
Tesla Китай

Getty

П родажбите на електрически коли се увеличават, а с това и броят им, който разчита на енергийната система, за да се зарежда. Едно от големите опасения е, че енергийната инфраструктура не е готова да понесе такова натоварване, но данни на BloombergNEF показват, че по-скоро всичко ще бъде наред, съобщава InsideEVs.

Анализаторите са проследили консумацията на енергия, която е била нужна за зареждането на електрическите автомобили в Китай през цялата 2023 г. За анализа са използвани данни от публичните зарядни станции в страната.

Общо те са консумирали 35 тераватчаса енергия. Това е колкото цяла Ирландия. И нещо повече, BloombergNEF прогнозира, че през тази година консумацията ще скочи до 52 тераватчаса или повече отколкото е нужно на цяла Гърция.

„Цялата индустрия обсъжда влиянието на електричките върху електрическата система. Данните от Китай показват, че и сега публичните зарядни станции консумират значителни нива, но това не води до сривове на енергийната система“, казват анализаторите.

Един от честите примери е, че по време на топлинна вълна през лятото на 2022 г. в Калифорния, властите на щата призоваха собствениците на електрически коли да не ги зареждат в определени часове, за да не претоварят системата. В Китай обаче има много повече електрички – 20 млн. изцяло електрически и plug-in хибриди са били по пътищата на страната през миналата година.

Само миналата година в Китай са инсталирани 890 000 публични зарядни конектора. Пет пъти повече отколкото има общо в САЩ.

Всичко това показва, че електрическите коли не натоварват енергийната система дори и когато са много голям брой. Подобно е заключението и от данни на Комисията по енергетика на Калифорния.

Тя изчислява, че дори в пиковите часове, електричките взимат по-малко от 1% от общата енергия. Това е така заради възможностите на тези коли да се зареждат по всяко време и освен това дори и с мощните зарядни, не постигат голямо натоварване на мрежата и то е за кратки периоди.

Анализаторите на BloombergNEF очакват и самите доставчици на енергия да се възползват от това и да регулират по лесен начин кога е най-подходящо да се зарежда колата. Просто като има по-ниски и по-високи тарифи според натоварването. А и самите производители на електрички правят технологии, които да позволяват на автомобилите да преценяват кога и колко енергия да почерпят от мрежата в зависимост от натоварване и прогнозен час кога ще са необходими на собственика си.

енергетика ток електромобили електрически автомобил автомобили коли