Tesla планира да отбие китайската конкуренция с по-евтини модели от Китай с електромобил за $25 000. Но първо трябва да преработи 100-годишен производствен процес, въведен от Хенри Форд.
Компанията преминава към това, което нарича „неопакован“ подход, който прилича повече на сглобяване на Lego, отколкото на традиционна производствена линия.
Вместо голяма кола, движеща се по линейна поточна линия, частите се сглобяват едновременно в специални зони и след това всички се събират в едно. Tesla казва, че промяната може да намали размерите на производствените мощности с над 40%, позволявайки на марката в бъдеще да строи много по-бързо и с по-малко разходи новите си заводи.
Ако новият процес на производство се окаже успешен, Tesla смята, че може да намали наполовина производствените разходи! Това ще бъде от ключово значение за изваждането на достатъчно евтин модел, за да стимулира търсенето, което напоследък се забави и оказа натиск върху цената на акциите на марката. Акциите на Tesla спаднаха с 28% досега тази година.
„Ако искаме да мащабираме производството по начина, по който искаме, трябва отново да преосмислим производството“, каза Ларс Морави, вицепрезидентът, отговорен за производството, по време на деня на инвеститора през март 2023 г.
Проблемът е, че инвеститорите не са чули много подробности за това как Tesla е напреднала оттогава. При последното „включване” на Илон Мъск по време на обявяването на печалбите на Tesla през януари, той каза само, че Tesla е „много далеч“ в създаването на по-евтин автомобил, чието производство е планирано да започне в края на следващата година.
Въпреки че спомена новата „революционна производствена система“, наричайки я „далеч по-напреднала от която и да е автомобилна производствена система в света със значителна разлика“, подробности нямаше.
Мъск е известен с пропускането на крайни срокове и някои на Уолстрийт се съмняват, че Мъск може да спази вече отложената си времева линия – той за първи път спомена за кола с цена $25 000 още през 2020 г. Методът на Тесла е недоказан и може да дойде със собствените си неефективност и рискове. Скорошен анализ на Bloomberg Intelligence изчисли, че новият модулен производствен процес ще намали разходите с 33% - не наполовина.
При липса на подробности някои хора се заемат сами да разберат колко добре може да работи системата на Tesla. Матю Вачапарампил, главен изпълнителен директор на Caresoft, компания за инженеринг и автомобилен бенчмаркинг, казва, че инженерите на неговата фирма са прекарали 200 000 часа в изграждането на дигитална реплика на т. нар. unboxed platform на Tesla. Те установяват, че амбициите на Мъск са технически възможни, а Вачапарампил казва, че ще имат „огромен финансов смисъл“ – ако бъдат постигнати.