Н ово проучване стига да извода, че производството на електрически автомобили ще стане по-евтино от това на производството на коли с ДВГ до 2027 г. За това „вина” ще имат новите производствени процеси и по-ниски разходи за батерии, казва Педро Пачеко, вицепрезидент на Gartner.
Цените на батериите падат, но производствените разходи ще спаднат по-бързо заради иновации като гигапресите, в които големи елементи от автомобила се пресоват като един детайл, вместо да се използват дузина заварки и лепения за свързване на множество по-малки детайли. Tesla, която Пачеко и други експерти посочват като иновационния лидер в намаляване на производствените разходи, е пионер при използването на гигапресите.
“Tesla и други погледнаха на производството по радикално нов начин”, казва Пачеко пред Automotive News Europe.
Пачеко смята, че гигапресите могат да намалят разхода за производство на купето „с поне” 20%. Други икономии могат да дойдат от използването на батерии, които са структурна част от шасито, а не се монтират на пакети както досега.
Цената на батериите пада от години, казва той, но спадът в разходите за производство е „изненадващ фактор”, който ще доведе паритет между EV и ДВГ по-бързо от очакваното.
Електрическите платформи дават на производителите свободата да проектират поточни линии, подходящи за техните характеристики, включително по-малки задвижващи трактове и равен под.
За разлика от тях, „мултиенергийните” платформи налагат ограничения, защото трябва да могат да предлагат място за резервоар или място за двигател/трансмисия.
Дали и кога тези икономии ще се отразят в по-ниски цени в шоурума зависи от производителя, казва Пачеко, но той смята, че ценови паритет между сравними EV и конвенционални модели трябва да бъде постигнат през 2027 г.
Анализът на Gartner предвижда много силни продажби на EV, като през 2030 г. половината от общите продажби щели да бъдат на електрически коли.
Специалистът описва 2024 като година на преход в европейския EV пазар, китайските BYD и MG изграждат своите търговски мрежи и структури, докато Renault и Stellantis ще лансират евтини електрически модели.
Случват се много неща в момента, които може да не засегнат директно продажбите сега, но те се подготвят за нещо много по-голямо”, казва Пачеко.
Стартъпите са изправени пред големи трудности. Nio продължава да отчита загуби, цените на акциите на Polestar паднаха, след като компанията излезе на борсата, а Lucid сви производствените си прогнози с… 90%. Fisker се опитва да сключи договор с Nissan, а HiPhi обяви, че спира производство на 6 месеца, но дали ще го възобнови?
Анализът на Gartner стига до извода, че 15% от стартъпите, създадени през последните 10 години ще отпаднат от играта.