Р ъкавицата бе хвърлена и поета. След като бе прерязана лентата на струващия към 5,5-милиарда евро завод на Tesla край Берлин, Volkswagen е близо до финализиране на предварителния проект по своето “гига” съоръжение за електромобили - Trinity.
Той ще е за 2 милиарда евро, поне това са показали сметките до момента. В Германия привестваха с усмивки и силни думи инвестицията на Илон Мъск, ала едва ли я преглъщат лесно, поне хората в автомобилната индустрия. А се имат его и то с причина.
Trinity трябва да е готов през 2026 г. Той е част от проект, включващ и автомобил с това име - бестселър. А защо е нужен е ясно - VW иска да догони, че и задмине Tesla по отношение на производството и продажбата на EV, като ще разчита на цялото си голямо семейство. Наскоро чухме, че още една автомобилна фамилия - родената през м.г. Stellantis, крои планове да тича редом до компанията на Мъкс.
Но думата сега е за “народната кола” и агенция "Ройтерс" надниква в плановете й, както и в още незапочнатия Trinity. Макар че подробностите за него на този етап са оскъдни.
Започваме оттам, че времето за направата на един от автомобилите, които се сглобяват в Бранденбург - Model Y, е 10 часа. В същото време VW прави по-малкия ID.3 за 30 ч. в Дрезден.
Това признава пред “Ройтерс” шефът на производството в германската група Кристиан Фолмер и добавя, че ако успеят да намалят времето на 10 ч., това би било “нещо голямо”.
VW е подобрил ефективността си в това отношение с 5 процента, но все още има какво да се желае, като Фолмер не се ангажира да каже каква точно е следващата цел на концерна в това отношение.
В момента компанията от Волфсбург има 25 процента дял на EV в Европа, а Tesla е с 13 на сто. Заводът недалеч от германското столица обаче ще промени това, нещо, с което във VW са наясно.
Теsla направи така, че да редуцира частите и компонентите по един автомобил, правейки го не толкова сложен продукт, казва Евън Хорецки от компанията McKinsey, партнираща на американския бранд за управлението в “Гига Берлин”. - Докато останалите изпитват трудности с изпълнението на поръчките.”
Това обяснява звучащите направо невероятно 10 часа за изработката на кола. Всичко в съоръжението било направено доста просто и практично. Там се използвали специални преси, една от които може да произведе 17 компонента за 6 минути. Ето го отговорът за загадката.
В тази посока гледа и VW. Сега направата на модели като Tiguan и Polo отнема съответно 18 и 14 часа в заводите в Германия и Испания, а както споменахме - цели 30 ч за електрическия ID.3, който дели мощности с още шест модела от цялата група.
Всичко това ще бъде история в Trinity, обещава Фолмер, посочвайки, че самото производство ще използва високи технологии. Хората ще бъдат по-малко, за някои дейности заместени от роботи, които ще работят напълно автоматизирано.
VW няма да има преси като тези на Tesla. Някои от дейностите ще се поемат от завода в Касел, който е на 160 км, като частите и компонентите ще бъдат превозвани оттам с влак.
Според инвестиционната банка JP Morgan тази година Tesla ще произведе около 54 хиляди автомобила в първия си европейски център, 280 000 догодина и заветните 500 000 от 2025 г., като година по-рано ще са около 400 хил.
На това Volkswagen не дава отговор засега. Общата EV продукция на групата за миналата година възлиза на 452 000. Разбира се, Trinity няма да поеме целия товар, планират се и други мащабни инвестиции из цял свят.
Като начало ще бъде направена нова технологична платформа, която ще ражда както EV, така и автомобили с ДВГ (като начало, докато бъдат пенсионирани окончателно). Нейната продукция трябва да достигне 40 милиона автомобила, като половината от тях трябва да са “електрички” и то до 2030 г.
Според Мъск пък Tesla се цели в 20 млн. към края на десетилетието за година. Или близо двойно повече, отколкото имаше компания №1 Toyota през 2021 г. Не, че и тя ще стои с ръце в джобовете дотогава. За м.г. американската фирма е направила 936 000 EV.
Да започнеш производство е хубаво, но съвсем друго нещо е го поддържаш, рече Илон Мъск през октомври 2021 г. - Ще отнеме време, за да постигнем желания и заложен в нашия бизнес план обем.”
Нещо, към което се стреми и Volkswagen, като е наясно, че ще трябва да се забърза.