Субсидиите за е-колите са напът да вкарат САЩ и Европа в търговска война

Висши експерти от Брюксел и Вашингтон ще се срещнат идния месец да нищят казуса, който може сериозно да ги скара

,
Джо Байдън

Ford

Президентът Джо Байдън пред електрическия Ford F-150 Lightning

К огато висши европейски и американски служители се срещнат във Вашингтон в началото на следващия месец, те вероятно ще постигнат съгласие по много въпроси - от ваксините до изкуствения интелект.

Само да не засегнат същността на проблемите между съюзници, които се славят като стожери на свободен, но регламентиран пазар - въпроса за субсидиите на САЩ за електромобили, пише брюкселското издание "Политико“.

Този спор вероятно ще затрудни усилията за възстановяване на трансатлантическите отношения.

Разразилата се търговска разпра е заради Закона за намаляване на инфлацията в Съединените щати, който осигурява субсидии за хората за произвездени само отвъд океана електромобили. В наскоро публикуван списък попаднаха 20-ина модела. Това доведе до реакция не само от Европа, а и от Южна Корея, тъй като нейните гиганти правят инвестиции за милиарди в EV в Америка.

САЩ твърдят, че субсидиите са необходими за раздвижване на икономиката им, а Брюксел - че те представляват несправедлив протекционизъм.

Европа не от вчера алармира за действията на САЩ, които нарушават пазарните принципи, за които от двете страни на Атлантическия океан твърдят, че са техни стожери.

През август Европейската комисия за първи път отправи критики, че Законът за намаляване на инфлацията на стойност почти 400 млрд. долара нарушава международната конкуренция. По-конкретно, той би могъл да дискриминира автомобилната индустрия на ЕС, възобновяемите енергийни източници, батериите и енергоемките отрасли, заяви заместник-председателят на Еврокомисията Валдис Домбровскис.

В Европа особено силно безпокойство с политиката на САЩ изразяват Франция и Германия. Френският президент Еманюел Макрон предложи реципрочна мярка, за да защити европейските производители от китайското нашествие и търговската изолация на Вашингтон.

Той бе подкрепен от германския канцлер Олаф Шолц.

Комисарят по въпросите на вътрешния пазар на ЕС Тиери Бретон заплаши да предприеме правни действия срещу САЩ в Световната търговска организация заради мащабната им програма за субсидии.

В някои случаи субсидиите, предлагани от американското правителство, са четири до десет пъти по-високи от максималната държавна помощ, разрешена от Европейската комисия, каза еврокомисарят. Само във Франция са застрашени инвестиции в размер на десет милиарда евро и хиляди работни места в промишлеността. ЕС трябва да защитава принципите си за отворена, но справедлива световна търговия, основана на правила и реципрочност.

В същото време Tesla, например, се ползва от субсидиите в Европа, както и всички останали щатски EV.

Очаква се все пак европейските и американските политици да очертаят как могат да създадат общи стандарти за начина на зареждане на електрическите возила.

Въпреки това продължаващата разправия относно субсидиите за електрически автомобили на Вашингтон, които ще започнат да се прилагат от януари, остава сериозен повод за спорове, дори след като двете страни създадоха съвместна работна група от висши служители, която да разглежда търговските жалби. И да стигне до решение на казуса, като цареше оптимизъм, че това ще стане, но наскоро той бе охладен.

субсидии за електромобили електрически автомобили Вашингтон Брюксел Европейски съюз САЩ