С тратегията на Volkswagen Group за изцяло електрически автомобили вече не съществува. Марката VW, която постави своето електрически ID семейство в центъра на своето бъдеще, призна, че ще се нуждае от повече плъг-ин хибриди, тъй като продажбите на BEV се забавят.
Това е само последната корекция, която VW направи в стратегията си за електрификация, след като компанията имаше проблеми с пускането на няколко модела и изостана в Китай, където местните марки сега доминират.
Автомобилният производител също така отложи усилията си да търси външни инвеститори за своя акумулаторен блок и се отказа от плановете за нов завод за 2 млрд. евро за електромобили в Германия.
Всъщност компанията продава толкова много коли, които разчитат на ДВГ за задвижването си, че е на път да надхвърли допустимите си емисии през следващата година. Изпълнителният директор на VW Group Оливър Блуме поиска от европейските регулатори снизхождение.
Това е рязък обрат от само преди три години, когато агресивното лобиране на VW за BEV в Европейския съюз отвори разногласия между компанията и някои от конкуренти, партньори и колеги. Но VW нямаше друг избор, освен да заложи на електрификация, след като години наред разчиташе на „чистите“ дизелови двигатели.
Към 2019 г. тогавашният главен изпълнителен директор Херберт Дийс обяви, че ще бъдат лансирани 75 напълно електрически модела през следващото десетилетие. Неговата стратегия BEV или фалиране – Дийс твърди, че производителите трябва да се променят бързо, ако искат да оцелеят – раздразни колегите му от Торино до Токио, които искаха повече време и гъвкавост, за да направят прехода от автомобили с вътрешно горене към EV.
Електрическата мобилност „спечели надпреварата“, каза Диес тогава, когато представи стратегията на VW за батериите през 2021 г. „Много в индустрията поставиха под съмнение нашия подход. Днес те следват примера ни, докато ние берем плодовете.”
Но компанията не се отклонява напълно от електрическите автомобили. Блуме установява партньорства с компании, включително Xpeng, и подготвя нова марка EV в Китай, която да предлага модели, оборудвани с джаджи като аватар в колата, за да спечели обратно младите потребители, преминали на страната на BYD и Tesla.
VW също е в дискусии с европейски партньори, включително Renault, за разработването на по-евтини електромобили, за да спечели купувачите от масовия пазар.
VW не е единственият, който трябва да прекалибрира стратегията си. Абсолютно показателен и е фактът, че европейските регулатори обмислят да преразгледат през 2026 г. политиката за забрана на ДВГ. Намаленото търсене на EV нанесе сериозен удар дори върху Tesla, която загуби $235 млрд. пазарна капитализация тази година, повече от три пъти над текущата оценка на VW.