Н е толкова отдавна, традиционните автомобилни производители се бореха със зъби и нокти да омекотят удара, който получиха от Tesla. Сега изглежда, че тенденцията се променя. Ново проучване показва, че лоялността към Tesla е спаднала значително, като все по-голям брой собственици не само се насочват към конкурентни марки, но в някои случаи дори изоставят електрическите автомобили напълно в полза на дизелови модели дори.
Новото проучване на S&P Global показва, че през второто тримесечие на 2025 г. лоялността към марката Tesla в САЩ е спаднала с 9,4% спрямо предходната година, достигайки 58,1%. Тази цифра поставя компанията зад Ford с 59,6%, въпреки че остава малко пред Chevrolet с 58%, Toyota с 57,3%, Honda с 54,9% и Mercedes-Benz с 54,2%.
Застаряваща гама и проблеми с имиджа
Според S&P Global, нивата на лоялност към Tesla са започнали да падат по-рано тази година, отчасти поради застаряващата ѝ гама и зависимостта само от два масови автомобила - Model 3 и Model Y. И двата бяха актуализирани, но без нещо кой знае какво. Без ново попълнение, купувачите все повече са изкушени от конкурентни марки, предлагащи по-широк избор. Освен това, политическите нагласи на Илон Мъск продължават да отблъскват много собственици.
Анализаторите подчертават, че спадът на Tesla не е просто отказ от електрически автомобили, а по-скоро отражение на мигриращите купувачи към марки, предлагащи по-разнообразни гами и избор на оборудване. BMW, Mercedes-Benz и Toyota са сред най-големите печеливши, когато купувачите на седани и SUV-ове на Tesla се отказват, което подчертава ограниченото разнообразие на марката.
Преминаване към други горива, включително дизелови
От тези, които се отказват от Tesla, 68,9% са избрали друга е-кола като следващ автомобил през първата половина на тази година, което е спад от пика от около 75% през 2023 г. Останалите 31,1% сменяват вида гориво, като 28,2% преминават към хибриди, а неочакваните 2,9% избират дизел, което е необичаен ход за бивши собственици на електромобили, при това в САЩ.
Предимството на Tesla пред Ford също се е свило. Сред преминалите към Ford, половината са закупили бензинови модели, 29% са останали на електрически, 13% са избрали хибриди, а 5% са решили, че дизелът е решението.
Лоялността към електромобилите спада като цяло
Като цяло, лоялността към електрическите автомобили е спаднала до 58,7% през 2025 г., в сравнение с близо 68% преди две години, което показва по-голямо забавяне на повторните покупки на електромобили. Традиционните модели с двигатели с вътрешно горене все още държат най-високата лоялност - около 84%, въпреки че тази цифра постепенно намалява. Хибридите набират популярност, но продължават да изостават както от двигателите с вътрешно горене, така и от електрическите автомобили.
За разлика от това, лоялността се засилва сред купувачите на други електрически марки. Лоялността към типа гориво за електромобили, различни от Tesla, се е повишила до 46,4%, в сравнение с приблизително 45% през 2020 г., което предполага, че потребителите извън екосистемата на Tesla са по-ангажирани да останат електрически. Като цяло лоялността към марката електромобили също се е подобрила, като е достигнала 43,5% в сравнение с около 40% през 2021 г., подкрепена от вълна от по-конкурентни модели.
Tesla все още привлича много купувачи
Въпреки казаното дотук, Tesla продължава да привлича значителен дял от завоеванията. През второто тримесечие компанията е спечелила около два пъти повече водачи на Chevrolet, отколкото Chevrolet от Tesla. Това съотношение обаче е намаляло рязко от 4 към 1, което беше само преди година.
Разликата е още по-голяма, когато се погледне BMW. Съотношението на завоеванията към отказите на Tesla спрямо немската марка беше около 9 към 1. Днес, когато BMW предлага много по-широка гама от електрически модели, тази цифра е паднала до само 1,5 към 1.