У твърдените автомобилни производители исторически разчитат на репутацията и лоялността към марката, за да поддържат своята клиентска база. Но поради все по-ожесточената конкуренция от електрическите стартъпи, лоялността към марката вече не може да се приема за даденост.
Това показва ново проучване на Adevinta сред 5000 европейски потребители. Под шапката на Adevinta са mobile.de (DE), coches.net (ES) и automobile.it (IT), както и leboncoin (FR) и Marktplaats (NL).
Репутацията на марката остава ключов фактор при вземането на решения за покупка. За 45% от европейските потребители това е най-важното съображение при търсене на нов автомобил, като почти една трета (31%) са купували автомобил от същата марка, която са имали до момента.
Но преходът към EV изравнява условията и изследването на Adevinta показва, че мнозина са готови да се откажат от лоялността си, за да получат електромобил, който да отговаря на техните нужди. Например, над една четвърт (28%) е по-вероятно да закупят електромобил от нова или непозната марка в сравнение с това, ако закупят бензинов или дизелов автомобил.
Редица ключови фактори, редовно цитирани като пречки пред масовото навлизане на електрическата мобилност, като пробег, стартова цена и др, карат потребителите да обмислят марки, с които може да не са запознати. Например, почти четирима от 10 (39%) потребители биха обмислили покупка на EV от нова или непозната марка, ако превъзхожда други модели по отношение на пробега. Над една трета (35%) биха направили същото, ако автомобилът е по-евтин от други модели; и повече от един на всеки четирима (26%) биха обмислили покупка на EV от нова или непозната марка, ако колата може да бъде доставено по-бързо.
От списък с десет популярни модела потребителите показват ниска осведоменост за електромобилите в сравнение с бензиновите или дизеловите еквиваленти. Например Volkswagen Golf (52%), BMW Серия 3 (39%) и Dacia Sandero (34%) са най-разпознаваеми от анкетираните. За разлика от това, когато става дума за EV еквиваленти, 28% от потребителите разпознават ID.3 на Volkswagen, 29% знаят за i4 на BMW и само 15% знаят за Dacia Spring.
Анализът казва, че един на всеки четири електромобила, продадени в Европа тази година, ще бъде произведен в Китай. Но изграждането на репутация на европейския пазар не е никак лесно поради склонността на клиентите да свързват качеството с наследството. Например почти трима от 10 потребители (29%) не вярват, че автомобилите, произведени от стартъпи, са много надеждни или качествено направени.
От списък с десет марки, състоящ се от наследствени марки и стартъпи, потребителите виждат Volkswagen (41%), BMW (40%) и Tesla (27%) като най-надеждни или надеждни. За разлика от тях, другият край на спектъра е зает от Polestar (6%), MG (4%), BYD (4%) и Lynk & Co (3%).
На въпроса кои марки имат най-силна репутация като производители на електромобили, Tesla изненадващо излиза начело с 48%, следвана от Volkswagen и BMW, и двете с 26%. За разлика от тях, други производители, които (като Tesla) се фокусират върху електромобили, като Polestar и BYD се смятат за реномирани производители на електромобили съответно с 11% и 9%.