Н орвегия е страната, която всички еколози и привърженици на пълната електрификация на автопарка сочат за пример. Това е страната, която първа ще забрани продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили през 2025 г. Но продажбите на хибриди и електромобили в Норвегия са такива, че прогнозите Норвежката автомобилна федерация (NAF) казват, че до април 2022 г. в северната държава вече ще се продават само хибриди и е-коли!
Това не означава, че автомобилите с ДВГ ще „умрат” още напролет, тъй като пикапите или суперспортните автомобили не предлагат плъг-ин хибридно или изцяло електрическо задвижване. Но регистрациите на задвижвани от ДВГ автомобили ще са толкова ниски през 2025 г., че официалната забрана на практика ще е излишна.
Поглеждайки към продажбите на нови автомобили през август 2021 г. в Норвегия, изцяло електрическите модели съставляват цели 72% от общите продажби, а на плъг-ин хибридите се падат 20,4%. Заедно това прави впечатляващите 92,4%, което оставя мижавите 4,6% за бензинови и 3,2% за дизелови автомобили.
През август в Европа са продадени 151 737 електрически и плъг-ин хибрида, което съставлява 21% от общите продажби. Така за пръв път този тип задвижване изпреварва продажбите на дизелови модели (141 635) с 1%.
Сред 50-те най-продавани автомобили в Норвегия от януари до август 2021 г. цели 30 модела са електрически, 14 са плъг-ин хибридни, 3 са пълните хибриди и 3 са дизелите. Най-продаваният модел в страната е Tesla Model 3, плъг-ин хибридът Toyota RAV4 Prime заема втората позиция (до №15 следват само електромобили), а на 16-а позиция се нарежда първият хибрид Toyota Corolla Hybrid. Първият неелектрифициран модел е дизелов VW Tiguan на позиция №38.
Говорителят на NAF заявява пред Motor.no, че до „20 години по пътищата на Норвегия няма да останат почти никакви бензинови или дизелови автомобили.”
Защо в Норвегия ставаме свидетели на този феномен? Причините са много, но без да задълбаваме в сериозното намаление на данъците и щедрите субсидии, норвежците дори могат да ползват безплатни паркоместа и да не плащат пътни такси за определен период от време, ако притежават електромобил. Да не говорим, че инфраструктурата от зарядни станции е много по-развита спрямо други европейски държави.
BMW не бърза с отказа си от традиционните ДВГ
Skoda направи интериор от захарно цвекло
Внимание: руски производител на зенитни ракети ще прави хибрид на водород и ток