П о пътищата в САЩ има около 250 млн. пътнически автомобили, задвижвани от ДВГ. Към тях трябва да се добавят и други десетки милиони пикапи, автобуси и камиони от всякакъв вид и размер, които използват големи двигатели с вътрешно горене.
Подмяната на колкото се може по-голяма част от този автопарк с електромобили е най-бързият за намаляване на вредните емисии. Затова Inflation Reduction Act (IRA) на администрацията на Джо Байдън предвижда сериозни субсидии за нови и употребявани е-автомобили, както и такива за компаниите, които произвеждат електромобили на територията на САЩ, използвайки колкото се може повече части и суровини местно производство.
Администрацията на Байдън се стреми половината продажби на нови автомобили в САЩ да са на електрически модели до 2030 г. За целта се предвиждат $370 млрд. за субсидии до $7500 за EV.
Разбира се има много изисквания, няма да се плаща на ангро. Така например седани на цена над $55 000 няма да се класират за субсидията, докато SUV-овете и пикапите трябва да струват под $80 000.
Стимул за производителите на батерии са $45 субсидия на киловатчас. Това трябва да помогне за бързото намаляване на цените на батериите. Изчисленията за батерия с капацитет 50 kWh показват следните стойности: $131/kWh през 2022 г., $105/kWh през 2025 г., $74/kWh през 2030 г., $63/kWh през 2035 г.
Това наистина (ако се сбъдне естествено) трябва да даде огромен тласък на продажбите на електромобили в САЩ.
Ето и какво показва последното проучване на ICCT. Към 2032 г. разходите за покупна на електромобил ще намалеят с $3400 до $9050. Това значи, че цените няма са много по-ниски, поне не толкова, колкото се предполага от горните цифри.
Средната цена за електромобил в САЩ през 2022 г. е била $40 300, казва проучването. ICCT предвижда, че средната цена към 2030 г. ще спадне до $30 800. Това е намаление от 25% за по-малко от 10 години. Но тези цифри трябва да се сложат в контекста.
Средната цена на автомобил с ДВГ през 2022 г. е била $32 000. В края на десетилетието тя ще е около $33 100, казва анализът на ICCT. Най-висока ще е цената на плъг-ин хибридите: от около $38 600 през 2022 г. до към $37 000 през 2030 г.
И тук идват изчисленията за т. нар. Total Cost of Ownership (Общи експлоатационни разходи). Очаква се TCO на среден електрически автомобил да спадне от около $8000 през 2022 г. до към $5500 през 2030 г. Това е намаление с 31%. Тази сума е много по-малка от експлоатационните разходи на конвенционален модел или плъг-ин хибрид.
Имайки предвид всичко това, изводът на ICCT е, че в края на десетилетието електромобилите ще се по-изгодни пред другите две опции.
Ценови паритет между EV и ДВГ ще бъде постигнат през 2027 – 2028 г.
Ще станат ли електромобилите доминираща сила? Отговорът е: ДА. В най-лошия сценарии, при който субсидиите по IRA не окажат нужния ефект върху клиентите, делът на EV от общите продажби на нови автомобили ще достигне едва 40%. В най-добрия сценарии: над 60%.
Ако се допусне, че няма да последва друга подобна програма на IRA, може да се очаква, че след 2032 г. ще има спад на продажбите на е-коли. Анализът показва също, че общите продажби на плъг-ин хибриди ще спадат постоянно. Очакванията са през 2023 г. те да съставляват 12-14%, докато през 2035 г. ще са едва 5-8%.