М алко над половината от продажбите на нови автомобили в САЩ ще са електрически до 2030 г., показва анализа на BloombergNEF. Това ще се дължи отчасти на субсидиите, включени в плана на стойност $374 млрд., с които администрацията на Джо Байдън ще се бори срещу климатичните промени.
Тези субсидии, сред които и до $7500 за покупката на нов електромобил, вероятно ще засилят темпа на електрификация на американския автопарк. Преди приемането на Inflation Reduction Act (IRA) през август, предвижданията за дела на електромобилите от общите продажби бе 43% до края на десетилетието. Сега анализът смята, че той ще е 52%.
Тези цифри от BloombergNEF поставят САЩ на пътя на поставените от Байдън цели през миналата година, когато той заяви, че иска половината от продажбите на нови коли до края на десетилетието да са електрически.
През 2021 г. на електрическите автомобили се падала под 5% от продажбите в САЩ, под световния темп от почти 9%. Да не говорим за Китай, където продажбите на NEV (електромобили и плъг-ин хибриди) съставляваше почти 24%. Норвегия е частен случай, но трябва винаги да бъде давана за пример, тъй като през миналата година продажбите на EV изпревариха тези на ДВГ. Новият доклад на BloombergNEF предвижда, че САЩ ще изпревари средния световен темп на проникване на електромобили през 2026 г, а не през 2028 г.
Най-големи облаги от субсидиите ще имат Tesla, GM и Ford, тъй като тези субсидии ще важат за произвеждани в САЩ електромобили и батерии. Но все пак и те ще имат нужда от време, за да заработят строящите се нови заводи за батерии.
„През следващата година и нещо не би трябвало да има разлика [в продажбите]”, коментира анализаторът Кори Кантор. Разликата ще дойде по-късно през десетилетието, когато в сила ще влезе субсидията за покупка на електромобил и тази за родното производство на батерии, които съществено ще ускорят апетита на американците на е-коли.