П рез миналата година някои от най-големите щати в Америка обявиха, че подобно на ЕС искат от 2035 г. да спрат продажбата на нови коли с двигатели с вътрешно горене.
Инициативата поде Калифорния, след това се наредиха Вашингтон, Масачузетс, Ню Йорк… Под “най-големите” разбирай като население, индустрия, заетост, стандарт на живот и т.н.
Както знаем обаче, Америка е страната на диаметралните противоположности, така го има и обратното. То се изразява в желание на щата Уайоминг да опита да възпре продажбата на електромобили до 2035 г., като за целта въвежда и закон.
Инициатор е сенаторът Джим Андерсън, който изтъкна мотивите си пред изданието Cowboy State Daily. Става въпрос за резолюция, целта на която е “да отблъсне забраните за нови продажби на автомобили с двигатели с вътрешно горене в щати като Калифорния и Ню Йорк.“
Там пише следното:
Като се има предвид, че Съединените щати последователно инвестират в нефтената индустрия, за да поддържат превозни средства, задвижвани с бензин, и тази инвестиция води до продължаване на заетостта на хиляди хора в нефтената индустрия в Уайоминг и в цялата страна, целта е за поетапно спиране на продажбите на нови електрически превозни средства до 2035 г.”
Което казва всичко за корените на инициативата на сенатора.
Резолюцията, озаглавена „Постепенно спиране на продажбите на нови електрически превозни средства до 2035 г.“, беше представена миналия петък и вече има силна подкрепа от членовете на Камарата на представителите и Сената на Уайоминг.
Както при всичко обаче, дяволът винаги е в детайлите. След като прочете резолюцията, човек разбира, че не става въпрос за документ със значението на закон, а по-скоро за нещо, което има пожелателен характер. Не може и да е друго.
Раздел 1. Законодателната власт насърчава и изразява като цел продажбата на нови електрически превозни средства в щата Уайоминг да бъде премахната до 2035 г.Раздел 2. Законодателната власт насърчава индустриите и гражданите на Уайоминг да ограничат продажбата и закупуването на нови електрически превозни средства в Уайоминг с цел постепенно премахване на продажбата на нови електрически превозни средства в Уайоминг до 2035 г.
А защо е така?
Въпреки че Уайоминг е най-слабо населеният щат в страната с малко повече от половин милион жители (0,17% от населението на САЩ), той е осмият по големина производител на петрол в САЩ.
Така, както стана дума и по-горе, резолюцията буквално разяснява как петролната промишленост дава работа на хиляди жители на Уайоминг и че преходът към електрически превозни средства застрашава това. Заинтересованите явно изпитват страх за електрическото бъдеще.
В документа също така се говори много за опасните батерии, най-вече от материалите им, които, според авторите на текста, не се рециклират и са опасни за околната среда. Сметищата в щата нямало да смогнат на изхвърлените батерии.
Тук е справедливо да отбележим, че до 90 процента от днешните батерии за е-коли са направени с рециклиращи се материали. А пропагандата е проблем не само в България.