Продажбите на електромобили ще се повишат отново

Една четвърт от всички автомобили, продадени през 2025 г. в Европа, ще бъдат с нулеви емисии, благодарение на по-икономичните модели и по-строгите ограничения на CO2

Пламен Георгиев,
електромобили Fiat Grande Panda

, FIAT

Fiat Grande Panda

П азарът на електрически автомобили може би е в зората на нова ера. Очакванията са през 2025 г. да видим възраждане на продажбите на автомобилите с нулеви емисии в Европа. Причините са различни, но според прогнозите годината ще приключи с пазарен дял за BEV между 20% (BloombergNEF) и 24% (Transport & Enviroment).

Следователно растежът ще бъде значителен, ако вземем предвид, че цифрите за първата половина на 2024 г. показват, че електрическите автомобили са на 13,3%. Но ситуацията е на път да се промени. Ето и причините за това.

На първо място, има появата на значителен брой електрически автомобили на цена под 25 000 евро. За момента имаме Dacia Spring, Citroën e-C3, бъдещият Leapmotor T03 и няколко други. След няколко месеца ще бъдат добавени атрактивни модели като Renault 5 electric, Fiat Grande Panda, Hyundai Inster и други. Накратко, пазарът ще расте и обемите ще се увеличават почти автоматично.

Няма как да забравим и китайските модели. Те също ще помогнат за раздвижването на пазара и ще накарат т. нар. наследствени производители да предлагат EV на цени под 25 000 евро, а в някои случаи дори и под 20 000 евро.
Има още един фактор, който ще стимулира растежа на електрическите автомобили в Европа. Според Transport & Enviroment през последните години производителите са се съсредоточили върху печалбите, максимизирайки приходите от продажбата на автомобили с конвенционални двигатели. Това е една от причините от 2022 г. до 2024 г. електрическите автомобили да растат по-бавно от очакваното.

Но с влизането в сила на новите санкции и ограничения на емисиите, чийто праг пада от 116 на 94 г/км CO2 за цялата моделна гама, тази стратегия вече не може да бъде приложена. Глобите, които ще бъдат наложени за бензинови и дизелови модели, които надхвърлят новите стойности, ще бъдат такива, че да заличат така търсената допълнителна полза. Става въпрос за глоба от 94 евро на всеки грам над нормата, които ще се умножават по общия брой продадени автомобили. С други думи, ако цялата гама на един производител отделя с 8 г/км СО2 (например) повече от нормата от 94 г и този производител продаде 1,5 млн. коли в Европа, той ще трябва да плати глоба в размер на 1,128 млрд. евро глоба. Това е само пример, но става ясно, че никой акционер няма да е доволен (меко казано) от нещо подобно.

Единственото решение е производителите да се насочат към по-малко замърсяващи модели - хибриди, разбира се, но също и електрически.

Именно електрическите автомобили ще играят основна роля за намаляване на вредните емисии при различните марки, защото вкарани в микса на моделната гама те намаляват общото количество отделяни вредни емисии от конвенционалните автомобили. Според проучване на T&E, емисиите на CO2 от колите, продадени през следващата година, ще бъдат с 20% по-ниски, отколкото са днес. BEV ще представляват 60% от това намаление, докато останалите 40% ще дойдат от пълните хибриди и плъг-ин хибридите, които също ще отбележат значителен ръст.

Източник на статията: motor1.com

Европа анализи продажби електромобили