Щ е го кажа в самото начало. Винаги съм харесвал Duster, защото предлага нещо без аналог на пазара. В Duster (и Dacia) никога не е имало лукс, показност, няма славна история, не се произвежда в Щутгард или Мюнхен, а през Дунава, в Питещ, Румъния. Но Duster предлага качества, които и други имат, но не могат да предложат в пакет със супер достъпна цена. А съвсем наскоро топ мениджъри на марката потвърдиха, че ще продължат с тази успешна формула, без да залитат към безброй асистиращи системи или хибридно задвижване, за да запазят този свой коз.
Зад волана на Dacia Duster 2021
Но освен цената, Duster привлича с още няколко други аргумента, а именно мощен външен вид, изпитани двигатели, 4х4 задвижване, надеждност, опаковани на цената на Ford Fiesta (че и по-евтино). И още нещо: уникалното му позициониране между два класа, предлагайки обема на моделите от клас SUV-C, но на цената на моделите от клас SUV-B, че дори и на клас В. Но дали бихте могли да излезете офроуд с Ford Puma, та дори Renault Kadjar? Не, не бихте го направили с почти никой кросоувър (а те са десетки), но не и когато става дума за Duster.
STOP & GO: Лимитираната версия Dacia Duster Extreme (през 2022 г.) ще се предлага в 6 екстериорни цветове, тя ще е оборудвана с екстри, подобни на предлаганите в ниво на оборудване Prestige.
Може да се учудите (аз поне останах учуден), но дизайнът на Duster е водещият за клиентите при техния избор. Казвам учуден, защото все пак Duster далеч не е най-големият красавец в сегмента и за мен други негови качества са водещи, но щом Dacia твърди това, аз не мога да споря. Затова, изхождайки от изпитаната житейска философия, че една работеща формула не бива да се променя, дизайнерите са подходили доста минималистично. Най-откроимата новост е Y-образният светлинен подпис, като Duster е първият модел на марката, оборудван с LED мигачи. Тази технология е използвана и за късите светлини (автоматични като стандартно оборудване) и за осветлението на регистрационния номер. Дизайнът на новите заден спойлер и 16- и 17-инчови алуминиеви джанти е разработен в аеродинамичен тунел, за да се оптимизара нивото на вредните емисии. Последният щрих е новият оранжев цвят „Аризона”, който виждате на снимките.
Подобно на екстериора, в интериора промените също не са много, но добре премерени, за да променят възприятията. Веднага се открояват формата на новите подглавници, както и новата тапицерия на седалките. Новост е и висока централна конзола с широк подлакътник, плъзгащ се на 70 мм. Тя има затворено отделение за съхранение от 1,1 литра и два USB порта за зареждане на мобилно устройство за пътниците на задната седалка в зависимост от нивото на оборудване. Може и да ви се стори странно, но самата миризма в Duster ми напомня за Renault, което говори за променени лепила и материали.
Тестваме един от най-големите инфлуенсъри: Nissan Qashqai
Американската мечта се материализира като RAM 1500 (тест драйв)
Независимо от версията, стандартното оборудване включва бордови компютър, автоматични активиране на светлини и ограничител на скоростта с бутони с подсветка на волана. В зависимост от версиите се предлагат автоматична климатична система с цифров дисплей, круиз контрол с управление с подсветка от волана, отопляеми предни седалки и карта „свободни ръце“.
Моделът се предлага с две нови мултимедийни системи: Media Display и Media Nav. Затова и на таблото намира място нов 8-инчов сензорен екран, но той е доста ниско разположен, което налага отклонение на погледа от пътя. И двете системи предлагат свързаност (чрез кабел или Wi-Fi съответно) с Apple CarPlay и Android Auto. Модификациите със задвижване на четирите колела са оборудвани със системата 4x4 Monitor, което на централния дисплей показва различна информация, свързана с шофирането извън пътя.
STOP & GO: Благодарение на двата си резервоара, всеки с полезен капацитет от 50 литра, кумулативният пробег на новата Dacia Duster ECO-G 100 достига 1235 км.
В областта на задвижването Duster предлага богата палитра от възможности. Доказалият се дизелов агрегат dCi 115 отново е на линия, като може да е с 2 или 4 задвижващи колела, но само с 6-степенна ръчна скоростна кутия. Най-малкият бензинов двигател TCe 90 е с предно и „ръчка”. Бензиновият агрегат със 150 к.с. може да се поръча във версия с предно или 4х4 задвижване, като тази с един задвижващ мост може да се оборудва с 6-степенната автоматична трансмисия с двоен съединител, която прави дебют в модела.
Born in the U.S.A.: Ford Explorer (тест драйв)
Skoda Fabia с най-доброто си изпълнение до момента (тест драйв)
Така стигам до двугоривния ECO-G 100 (той се предлага само с предно), който тествах аз. Dacia е единственият производител, който предлага двугоривен двигател на бензин-LPG за всички свои модели. Полезният капацитет на резервоара за пропан-бутан (разположен на мястото на резервната гума) е увеличен с 16,2 литра. Това увеличава пробега с повече от 250 километра. Благодарение на двата си резервоара, всеки с полезен капацитет от 50 литра, кумулативният пробег на новата Dacia Duster достига 1235 км.
STOP & GO: Полезният капацитет на резервоара за пропан-бутан е увеличен с 16,2 литра. Това увеличава пробега с повече от 250 километра.
Когато се движи на газ, Duster ECO-G отделя средно 9,5% по-малко CO2 от еквивалентен бензинов двигател. Срокът на гаранцията на производителя, интервалите за дейности по поддръжка и капацитетът на багажника са идентични с бензиновата версия. Чрез бутон може ръчно да се превключва между двете горива, като преминаването към бензин става автоматично, ако резервоарът за LPG е празен. Интересното е, че борд компютърът дава информация за средния разход и на бензин, и на газ. В конкретния случай разходът на бензин бе 9,2 л/100 км, а на газ – 10,7 л/100. Уточненията тук са две. Първо, автомобилът беше на под 100 км пробег, когато го взех. Второ, основният пробег бе по магистрали „Тракия” и „Марица”, така че напъвах доста.
Но истинското лице Duster показва на първокласни и второкласни пътища, на път към една чудесна винарна в Старозагорска област. Най-интересното за мен, въпреки голямата височина и пътен просвет, е поведението като на лек автомобил. Да, височината в завой оказва своето влияние, но теглото от под 1300 кг прави Duster наистина много приятен за управление. Дори доста пъргав, макар мощност от 100 к.с. да не го предполага. За тези усещания влияние имат и седалките, които са с добра опора. Електрическото сервоуправление се втвърдява леко при над 70 км/ч, което подобрява обратната връзка.
STOP & GO: Пътният просвет на Duster е 214 мм (4х4 версия), а ъгълът на заход и отход е съответно 30 и 33
Както виждате и от някои снимки, част от маршрута бе извън асфалта. Не беше нищо тежко и предизвикателно, но и автомобилите бяха във версия само с предно. Но параметри като просвет от 214 мм (за версията 4х4) и ъгъл на заход и отход от 30⁰ и 33⁰ предполагат добри възможности извън пътя. А когато зад волана е Димитър Илиев, сами може да видите, че Duster може да прави и акробатични номера.
Накрая ще обърна внимание на една от тайните на успеха на Dacia, която се крие в съотношението качество-цена. В днешно време, когато инфлацията буквално избухна, а липсата на микрочипове доведе до огромен скок в цените на различни електронни компоненти, Dacia запазва самообладание при ценообразуването си. Това е така, защото компанията ще избягва екипирането на автомобилите си с „ненужни” системи, което ще държи цените ниски. Клиентите на Dacia все още не искат да плащат за комплексни електронни помощници и друго оборудване, заяви продуктовият шеф Андреа Гинея при представянето на Jogger преди месец в Мюнхен.
MINI Countryman JCW отваря всички сетива (тест драйв)
Peugeot 508 PSE: Да разлаем кучетата (тест драйв)
Темата доразви Хавиер Мартинет, оглавяващ маркетинга и продажбите. „Въпросът е икономически”, каза той на изложението в Мюнхен. „Готови ли са клиентите да платят 3000 – 4000 евро повече за хибрид, когато могат да купят бензинови или LPG версия, струваща само няколко стотин евро повече, без да прави трикове по отношение на СО2 емисиите? Защо да се движим към техническо решение, което клиентите може да не искат да купят? Допълнителният разход е доста.” Затова електрификацията (и многото електрически асистенти) за момента ще бъде оставена на заден план към момента.
А всичко това е добра новина за клиентите, тъй като цените няма да препускат толкова бясно нагоре. Затова и Duster продължава да е без аналог на пазара, като базовата цена на модела е 31 920 лв. с ДДС за двугоривната версия. Най-евтината дизелова модификация струва 36 090 лв. (4х2), докато модификацията със 150 к.с. и 6EDC започва от 39 790 лв. Но и тук има една много приятна подробност, а именно фактът, че четири модификации се предлагат като N1, което значи възможност за ползване на данъчен кредит.
Технически характеристики:
Dacia Duster ECO-G 100 4x2
Размери
Дължина, мм: 4341
Широчина, мм: 1804
Височина, мм: 1693
Междуосие, мм: 2673
Собствено тегло, кг: 1289
Двигател
Тип: 3-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 999
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 100 при 5000
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 170 при 2000
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 168
Ускорение 0-100 км/ч, сек: n/a
Среден разход, л/100 км: 7,0
Вредни емисии СО2, г/км: 126
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 31 920 (Comfort)
Топ цена на модификацията, лв. с ДДС: 33 620 (Prestige)