М акар автомобилният бранш вече открито да забавя темпото на електрическия преход, регулаторите не мислят така. Новият състав на Европейската комисия, който предстои да бъде избран, вече потвърди, че не иска да се приемат отлагания.
Същата е позицията и на американския щат Калифорния, който е и най-големият в страната от гледна точка на навлизане на EV. Той има и най-смели срокове за реализиране на EV прехода. Срокове, които Toyota описва като невъзможни, съобщава InsideEVs.
Калифорния е приела квотен принцип за EV. Тоест, през определен период от време се въвежда задължителен минимален дял на нови коли, които трябва да бъдат продадени и да са електричски.
За моделната година 2026 г. (което е по-голямата част от календарната 2025 г.) минимум 35% от всички новопродадени коли трябва да са с нулеви емисии. Това означава, че могат да са EV, plug-in хибриди, водородни или други.
Според Джак Холис, главен оперативен директор на Toyota Motor North America, това е прекалено амбициозно. „Не съм видял прогноза от никого – институция или компания, която да казва, че това число е постижимо. В момента изглежда невъзможно. Няма търсене. Ще ограничи избора от автомобили за клиентите“, казва Холис пред CNBC.
Той допълва, че ако регулациите не бъдат променени, „ще доведе до противоестествени действия и ще изкриви индустрията“. Към септември т.г. едва 22% от продадените нови коли в Калифорния са с нулеви емисии. Третото тримесечие отбелязва рекорди и за цялата страна.
Производителите са притеснени, тъй като още 12 друи щати са последвали примера на Калифорния. Някои от тях също ще въведат квоти още следващата година, а другите – от 2026 г. Същевременно, в САЩ общите продажби на коли с нулеви емисии са под 10%.
Калифорния иска да забрани напълно продажбите на нови коли с ДВГ през 2035 г. Това обаче не може да стане без разрешение на федерално ниво, т.е. през правителството и президенството, а новоизбраният президент Доналд Тръмп вече намекна неколкократно, че е против подобни ограничения.