Мащабно 17-годишно проучване: EV издържат колкото ДВГ и са по-надеждни

То обхваща данни за 30 млн. автомобила

Мартин Дешев,
електромобили зарядна станция

Getty

И ма много дискусии дали електрическите автомобили са достатъчно издръжливи и надеждни. В интернет изобилства от истории за електромобили, които след 4-5 години експлоатация вече са за смяна на батерията и тъй като тя е много скъпа, излиза по-изгодно да се бракува цялата кола.

Други обаче казват, че това са нищожен процент случаи и не е по-различно от това да попаднеш на кола с ДВГ, който е дефектен или се нуждае от основен ремонт също в рамките на пет години. Британски учени са решили да сложат край на споровете като направят едно от най-мащабните проучвания по темата досега, съобщава CarScoops.

Проучването обхваща периода от 2005 г. до 2022 г. включително. Учени от Университета на Бирмингам и Лондонското училище по икономика са получили данните от британската MOT (техният еквивалент на ГТП) за този период. Те са анонимни, т.е. без имена и адреси на хора, но с пълни подробности за автомобилите, техническото им състояние, срок на експлоатация и т.н.

Базата данни съдържа над 300 млн. записа за около 30 млн. отделни автомобила. Това е огромно количество информация, което дава добра представа колко издръжливи реално са автомобилите.

Краткият извод: електрическите коли всъщност са издръжливи колкото и ДВГ. Средната разлика в експлоатационния им живот е едва 3 месеца – 18,4 години срещу 18,7 години. EV дори надвишават дизелите, които „живеят“ средно 16,3 години.

Оказва се обаче, че докато бензинките изминават средно 187 000 км. за своя живот, EV са карани по 200 000 км. Дизелите, макар и с по-кратък живот, естествено, са най-карани – 410 000 км. Най-издръжливи EV са Tesla, при бензиновите коли – Audi, а при дизеловите – Skoda.

Но какво реално се случва по време на експлоатацията на автомобилите? Проучването открива, че за всяка производствена година, EV намаляват вероятността от повреда с по 12%, т.е. подобряват се с доста стабилно темпо.

Същевременно, подобрението при бензиновите коли е 6,7% годишно, а при дизелите – едва 1,9%. С други думи, всеки нов EV модел е все по-издръжлив.

Анализът открива, че EV действително генерират повече вредни емисии при производството си спрямо ДВГ, но пък колкото по-дълго се използват, толкова по-бързо компенсират това и започват да допринасят за подобряването на околната среда.

Основен проблем за момента остава високата цена на батериите, казват учените. Ако тя не спада достатъчно бързо, това може да накара повече собственици да решат да бракуват EV-тата си по-рано дори и всичко останало по тях да е в добро състояние.

надеждност на автомобили двигател с вътрешно горене електромобили електрически автомобил автомобили коли