Lexus LF-ZC e следващото поколение EV, обещава големи новости

Благодарение за призматични батерии (и не само), серийният модел през 2026 г. ще е с двойно по-висок пробег от традиционните е-коли

Пламен Георгиев,
Lexus LF ZC concept

Lexus

П реди месеци Toyota обеща, че подготвя революция при електромобилите. На изложението в Токио демонстрира, че подготвя и дизайнерска революция, а двете революции при Lexus започват с LF-ZC concept, който обаче ще е основата за следващото поколение електромобили на марката, които чакаме на пазара през 2026 г.

Макар да не дава конкретни технически параметри за LF-CZ, което идва от Lexus Future Zero-Emission Catalyst, Lexus обещава много. Първо, че ще предлага двойно по-голям пробег от настоящите BEV. Второ, че ще се произвежда по кардинално нов начин, самият модел ще се придвижва самостоятелно на поточната линия.

Lexus

Lexus LF-ZC е изграден на нова EV архитектура и разчита на модулна структура чрез технологията за пресоване за големи детайли (въведена от Tesla). По този начин купето е разделено на три основни части: предна, централна и задна. Щамповането на големи детайли (процес, познат като gigacasting) вече започва да навлиза масово и при други производители. Японците казват, че техният способ ще позволи предната и задната части на LF-ZC да са структурно независими, което от своя страна ще позволява бърза интеграция на нова и подобрени батерии.

Ключово за превръщането на LF-ZC в реалност ще е супер модерната поточна линия, на която автомобилът ще се придвижва автономно с монтирани батерия, мотор, гуми и компонентите на безжичния терминал, елиминирайки необходимостта от конвейерни ленти на поточната линия.

Междувременно моделът ще бъде лансиран с батерии с призматична структура, която според Lexus ще увеличи пробега и ще намали теглото. Всъщност Lexus казва, че LF-ZC има за цел да постигне приблизително два пъти по-голям пробег от конвенционалните електрически автомобили.

LF-ZC е подобен като размери с BMW i4 и Tesla Model 3. Дълъг е 4750 мм, широк е 1880 мм, височината му е 1390 мм, а междуосието 2890 мм. Lexus се цели в коефициент на челно въздушно съпротивление от под 0,2, който, ако бъде постигнат, ще го превърне в един от най-аеродинамичните автомобили в производство.

Формата му е кръстоска между спортен седан и комби, нещо подобно на Kia EV6, макар да стои доста по-ниско към пътя и избягвайки традиционните кросоувър атрибути. Изповядва философията Provocative Simplicity, която е еволюция на настоящия дизайнерски език на марката.

Технически параметри от Lexus липсват, но знаем, че концептът е оборудван със системата за задвижване на четирите колела Direct4 и подобна steer-by-wire система като в Lexus RZ.

Lexus

От интериора лъха лукс. Тези отпред седят ниско и силно изнесени напред. За лукса спомага и огромният панорамен покрив. Футуристичният „волан” вече става норма в моделите (или концепциите по-точно) на концерна, в лява на него има малък пад с най-важната информация, а по средата на арматурното табло, дори по към седящи на пътническата седалка, е разположен голям хоризонтален дисплей.

За модела е разработена усъвършенствана система за гласов контрол, като е използван AI технология, позната като Butler. Системата използва самообучаващ се софтуер и работи съвместно с новата Arene OS. Голяма част от интериора на концепта е изработен от бамбук.

Lexus Lexus LF-ZC concept Japan Mobility Show