К ъм момента високата цена на електромобилите е спирачката, която повечето клиенти изтъкват като причина все още да забавят покупката на електромобил. След този факт следва батерията и всички свързани с нея въпроси. Затова експертите на компанията Geotab са направили проучване, за да изяснят с каква скорост батериите губят капацитета си. Компанията е специализирана в областта на управлението на автопаркове.
В проучването са участвали 6300 електромобила от автопаркове и частни клиенти по целия свят. Крайният извод е, че на година литиево-йонната батерия губи средно по 2,3% от капацитета си. Авторите на проучването стигат до заключението, че при подобен нисък спад на качествата на батерията тя може да надживее самия електромобил, в който е вградена.
Опростено това значи, че е-кола с пробег 240 км (150 мили) след 5 години ще загуби около 28 км от пробега си, което няма да нанесе почти никакво влияние върху ежедневните ви нужди.
Експертите на Geolab показват нагледно каква е степента и скоростта на износване на батериите при различните системи за охлаждането им, което се изтъква като един от най-важните фактори за този процес. При Tesla Model S, която разчита на система с водно охлаждане, загубата на капацитет за година се равнява на 2,3%. При Nissan Leaf, който използва пасивно въздушно охлаждане, този показател достига 4,2% ежегодна загуба.
Както отбелязват авторите на проучването, спадът в ефективността на батерията не е задължително да е линейно – след бавният спад в началото може да последва рязка загуба на мощност. В този процес влияние окачва скоростта на зареждане на батерията. Свидетелства на собствениците на автомобили Tesla говорят именно за такава корелация. Негативен ефект оказва честото използване на режима за бързо зареждане на батерията.
Честотата на употреба, както се изяснява, почти не оказва въздействие върху срока на годност на батерията, но климатичните условия са сериозен фактор. В горещ климат батериите „умират” по-бързо отколкото това се случва в страни със студен климат.
В края ще маркираме, че обикновено батерията е покрита с 8-годишна гаранция (или 150 000 км), но това варира при различните производители, като от 2010 г- до днес средната цена на литиево-йонните батерии е спаднала с 80%.