А ко изградим инфраструктура за зареждане и предоставяне на различни услуги за електромобили, секторът ще последва развитие. Шофирането на електрически превозни средства и тяхното зареждане обаче все още са твърде далечни за българите заради ограничения им брой в страната.
Това е извод, направен от Ханс Хоуф, изпълнителен директор на компанията “Булчардж", направен по време на дискусията "Пригответе се за бъдещето на електрическата мобилност”, подкрепена от организации в бранша и търговски камари, предаде БТА.
Казано най-кратко и просто - новината е, че няма новина. Едни и същи констатации, така поради липсата на стратегия и действия от страна на държавата (и на държава като цяло) си остават само констатации. Неща, които всички ние много добре знаем.
В София вече е трудно да намерите къде да заредите електрическия си автомобил, тъй като станциите не са достатъчно, каза още Хоуф, според когото това може и да е възможност за фирмите от бранша.
"Булчардж" ще продължи да развива услугите си за електромобилност и през идната година чрез създаване на партньорства, добави той.
През 2014 г. влезе в сила Директива на Европейския съюз за разгръщането на инфраструктура за алтернативни горива. Общата рамка от мерки предвиждаше изграждането на станции в страните от Европейския съюз, за да се сведе до минимум зависимостта им от петрол. И да се смекчи въздействието на транспорта върху околната среда.
Директивата даде възможност на България да започне да развива сектора на електрическата мобилност", посочи Илия Левков, председател на Управителния съвет на Индустриален клъстер “Електромобили" (ИКЕМ). Но днес тази директива е пренебрегвана.”
Според него държавата трябва да подпомага повече преминаването към щадящ климата транспорт, по примера на някои наши съседки, като Турция и Румъния.
Тук идва една от болките ни, тъй като, бъдейки и производители в големи мащаби, в тези страни субсидиите и държавната политика за електрическата мобилност са на светлинни години.
В три български града се произвеждат електромобили - в Ловеч, Варна и Русе, бе отчетено на дискусията. “Производство” е много силно казано, тъй като все още говорим за планове най-вече.
Само допреди няколко години Румъния изоставаше от България в сектора на електрическата мобилност. Това обаче промени драстично, тъй като румънците въведоха стимули за покупка на електромобили, достигащи 10 000 евро, както и допълнителен бонус по системата за бракуване на стари автомобили.
В България тази помощ е нула", отчете Левков, като добави, че сега нашите румънски съседи ни изпреварват, тъй като в страната ни няма политическа последователност по темата.
Тук бихме допълнили и нещо от нас - не просто “последователност”, а воля. Помощта е "нула", защото и желанието на държавата е "нула".
В България има около 8000 електромобила, по данни на транспортното министерство, въпреки че според регистрите на МВР те са около 5000. И двете числа обаче са нищожни в сравнение с близо 3,3 милиона автомобила, които са в движение по българските пътища, каза също така Левков.
А от въпросните 3,3 млн. над 80 на сто са над 15 години, зле поддържани, знаем как се минава ГТП, знаем какви консумативи се използват…
В същото време страната ни разполага с близо 1000 станции за зареждане, но информацията за тях не е систематизирана. Точно заради това е важна платформата "ЧарджБрокер", която осигурява местоположение, цена за киловатчас и други данни за точките за зареждане, изтъкна той.
От целият автопарк от 3,3 милиона автомобила, средно един от тях изминава по 18 километра на ден", каза Бари Бранд, главен изпълнителен директор на консултантската компания Yellow. В бъдеще интелигентните решения ще оползотворяват превозното средно, добави той.
Участващите в срещата се обединиха около мнението, че трябва да се въведат държавни стимули за покупката на електромобили и прилежащата инфраструктура за зареждане.
И така до следващото подобно събитие, на което ще се направят същите изводи и констатации.