Е лектромобилите бяха водеща тема в китайските медии през миналата седмица. Според данни от проучване, циркулиращо в най-населената държава в света, почти 70% от участниците са заявили, че съжаляват, че са закупили New-Energy Vehicle (NEV).
Очевидно е, че фокусът на китайското правителство върху количеството не е фактор за устойчиво развитие. Ако Китай иска да спечели тази надпревара, явно трябва да промени фокуса върху притесненията на собствениците на NEV.
Макар Пекин да подкрепя автомобилната индустрия (и в частност електромобилите) от доста години, през 2015 г. ситуацията коренно се промени, когато правителството представи своята стратегия “Made in China 2025”. С нея то предприе редица мерки, насочени към масовото навлизане на електрически автомобили на пазара: финансиране на R&D проучвания, субсидиране на автомобилни производители и производители на батерии, налагане на тарифи върху вносните коли, изстискване на всички възможни технологии от съвместните джойнт-вънчъри със западните компании и др.
От скоро важат данъчни облекчения за закупилите NEV, а в някои градове дори е невъзможно да си купиш автомобил с ДВГ. В Пекин под 1% от кандидатстващите за получаване на регистрационен номер за конвенционален автомобил го получават. Това кара клиентите да купят електрически.
Всичко това започва да дава резултати. През миналата година в страната са продадени 1,256 млн. NEV, повечето електромобили, което е с 67% повече спрямо 2017 г. А тази тенденция ще набира все по-голяма скорост. Целта е през 2020 г. да бъдат продадени 2 млн. NEV, което (вероятно) ще се случи. В момента в Китай се продават повече от половината електромобили по света.
[morearticles]
Но всичко това води след себе си проблем, който в Китай звучи така: „Качество-гейт“. През 2018 г. китайските производители са отзовали в сервизите си 135 700 NEV, което представлява 10,8% от всичките продадени зелени автомобили. От началото на тази година под сервизна акция вече са попаднали 23 458 електромобила.
Батериите са най-честият източник на проблеми. Някои са далеч от рекламните параметри, а други се изтощават много бързо. Най-големият проблем е свързан с безпричинното възпламеняване на NEV.
Сред другите проблеми може да се изтъкнат дефектни електромотори, трансмисии, километражи и лоши миризми (проблем, на който китайските клиенти са много чувствителни).
Правителството вече предприема мерки по темата. Ще бъдат премахнати субсидиите за NEV с малък пробег, а също ще бъдат наложени производствени изисквания, целящи концентриране на производството в заводи с достатъчно опит. Последното ще облагодетелства големите компании, тъй като в момента в Китай има над 500 стартъпа, които са се концентрирали върху електромобилите и батериите, но от които идват и не малко от проблемите.
Но най-добрият начин да накараш китайците да купуват електрически коли, е като им дадеш такива, които си струва да бъдат купени.
Поръчан от Mercedes, произведен от Porsche