П ътят към електрификация изглежда необратим. Но, докато самите електрически автомобили не отделят никакви вредни емисии по време на експлоатацията си, работата, свързана с производството на най-критичния компонент, а именно пакетът батерии, е далеч от думата „чиста”.
Amnesty International предупреждава за екологичните и човешки рискове, свързани с производството на литиево-йонните батерии.
По време на Nordic Electric Vehicle Summit, проведен в Осло, лидерите в сферата на електромобилите бяха предизвикани да конструират първата изцяло етична батерия в следващите пет години.
“Електрическите автомобили са ключов фактор за отдалечаване на автомобилната индустрия от изкопаемите горива, но в момента те не са толкова етични, колкото някои производители искат да ни накарат да вярваме,” гласи част от изявлението на организацията.
Amnesty International твърди, че литиево-йонните батерии „са свързани с нарушаване на човешките права, включително използване на детски труд в Демократична република Конго (ДРК), както и с екологични рискове, които могат да подкопаят техния зелен потенциал.”
Китай води света към електрическо автомобилно бъдеще
Електромобилите и хората: любопитни факти
Документирани са сериозни нарушения на човешките права, свързани с извличането на минералите, използвани в литиево-йонните батерии, особено в Конго, страната, която притежава повече от половината световни залежи на кобалт. Разследване от 2016 г. разкрива деца и възрастни, които добиват кобалт в ръчно изкопани мини в южната част на Конго, изправяйки се пред сериозна угроза за живота си.
Amnesty International разглежда и нарушения на човешките права на местните племена, живеещи близо до литиевите мини в Аржентина. Минното дело се извършва на земите на тези племена, без за това да имат тяхното съгласие и да получат вярната информация за потенциалното влияние върху водните източници.
Не Tesla, а Китай бърка в джоба на петролните гиганти
Електромобили: любопитна статистика
Другият основен проблем, свързан с литиево-йонните батерии, е техният производствен процес. Основната част от световното производство е концентрирано в Китай, Южна Корея и Япония, където електричеството се добива основно от въглища и други замърсяващи източници. Призивът на Amnesty International е за предприемане на повече мерки, за да се намали въглеродният отпечатък по време на производствения процес.
През 2017 г. Институтът за транспортни проучвания към Университета на Мичиган публикува свое проучване, според което автомобили с ДВГ, чийто среден разход е под 7 л/100 км, са по-екологични от електрически автомобили, произведени в Китай. Предимството на тези ДВГ автомобили става още по-изявено, когато се вземат предвид екологичните разходи за производството на електромобил.
Други проучвания на университетите „Харвард” и „Цинхуа” в Пекин също казват, че китайските електрически, плъг-ин хибриди и автомобили с горивно клетки генерират 50% повече парникови газове спрямо автомобилите, задвижвани от двигател с вътрешно горене.
Отделен документ на китайската нефтена компания CNPC казва, че електромобилите, съотнесени към ДВГ, отделят над два пъти повече токсични частици PM2.5, отговорни за смога в Китай.
През 2015 г. около 72% от електричеството в Китай е било генерирано от въглища, цифра, която трябва да спадне под 50% към 2040 г.
В същото време, увеличаващото се търсене на кобалт, манган и литий води до драстично покачване на интереса към дълбоководното минно дело, което причинява сериозни и необратими ефекти върху биоразнообразието.
Да си работник в Porsche! Почти 10 000 евро бонус