П етролната индустрия не се притеснява – за момента – с колко Tesla & Co. понижават дневния разход на нефт. По-притеснителен за тях е китайският парк от електрически автобуси.
До края на годината нефтената индустрия ще губи по 270 000 барела дизел дневно, които няма да се изразходват от конвенционалните автобуси, заменяни от електрически такива, най-голямата част от които се намират в Китай. Това сочи доклад на BloombergNEF. Tова ще е повече от три пъти от целия световен автопарк от електромобили (където Tesla държи около 12% пазарен дял в момента).
През 2017 г. по пътищата в света са се движили около 385 000 електрически автобуси, като около 99% от тях са били в Китай. А ръстът продължава да нараства. Град Шенжен електрифицира целия си автобусен парк с 16 000 бройки.
Въпреки бързия ръст на нарастване на продажбите на електромобили, ефектът им върху петролния пазар остава сравнително малък. Разглеждани общо, автобусите и електрическите автомобили съставляват около 3% от ръста в търсенето на нефт от 2011 г. насам, като в момента на тях се падат една 0,3% от световната консумация на петрол, сочат докладът на BloombergNEF и данните на International Energy Agency.
Karsan Jest Electric е турски електрически автобус за града
Китай води света към електрическо автомобилно бъдеще
Електромобилите и хората: любопитни факти
Размерите и консумацията на автобусите са по-важни в тази връзка. На всеки 1000 автобуса на пътя, дневната загуба за петролната промишленост е 500 барела дизел дневно, изчислява BloombergNEF. На този фон загубата от електромобилите е минимална: от 1000 електрически коли петролните гиганти губят по само 15 барела дневно.
Но тези цифри ще растат съществено през следващите години. Предвижданията в доклада BloombergNEF, публикуван през май 2018 г., са за спад с цели 6,4 млн. барела петрол дневно през 2040 г. Това ще дойде от масовото навлизане на електрическите автомобили на пазара. С още 7,5 млн. барела дневно ще спадне търсенето на нефт от оптимизиране разхода на гориво на останалите автомобили.
Да си работник в Porsche! Почти 10 000 евро бонус