Изследване: Електромобилите изпреварват зарядните станции

С най-бързи темпове върви развитието на инфрактруктурата в Китай. Има много какво да се желае в Европа и САЩ

Зареждане електромобили EV Франция

iStock

У потребата на електромобили изпреварва развитието на инфраструктурата със зарядни станции, показва изследване на “Блумбърг”, резултати от което публикува “Аутомотив нюз”.

В края на миналата година използваните по пътищата EV на една публична зарядна единица са били средно 9,2, докато година по-рано - 7,4.

През миналата година са били продадени 6,6 млн. електромобила в цял свят, което е рекорд. Докато мрежата не се е развила със същия темп, твърди проучването.

Не навсякъде е така обаче. В Китай изграждането на колонки върви стабилно нагоре, в добър синхрон с продажбата на електромобили. Това е тенденция от 2018 г. Около половината от зарядните единици на планетата се намират в Поднебесната империя. Защо е така? Причината е проста - държавата си е поставила за цел електрификация на автомобилния парк (и не само) и влага огромни средства по всички направления, за да осъществи плана.

В Съединените щати стабилно нагоре вървят колите с нулеви въглеродни емисии, но станциите изостават. Разликата е сериозна. Тема, която бе повдигната на срещата на кабинета на президента Джо Байдън с мениджъри от автомобилния бранш преди броени дни.

В много страни в Европа пропастта е дори по-голяма. Да вземем Германия: от осем EV на зарядна станция през 2019 г., две години по-късни са били 20.

Един нюанс: Китай има по-голяма нужда от инфраструктура в сравнение със САЩ и Германия, както заради по-голямото население, така и поради факта, че много повече хора живеят в жилищни блокове, отколкото в къщи.

Така те са много по-зависими от обществени места за зареждане, докато в САЩ 80-90 процента от живеещите извън централните части на градовете зареждат в домовете си.

В Китай средно 16 коли се включват в точки за бързо зареждане, докато за Америка тази стойност е 100. В Нидерландия обаче, която в момента №1 в съотношението EV - мрежа, повечето станции са “бавни”.

Що се отнася до възвращаемостта, повечето бързи единици имат нужда от 8 до 10 включвания дневно, за да се изплати инвестицията.

Тук обаче има много условности: цената на тока, колко бързо става зареждането, данъци и такси, има ли помощ от държавата и т.н. и т.н.

Бързите станции имат нужда от това повече коли да минават през тях ежедневно. Но това води и до опасност да се чака повече. Нещо, което вече се случва на места, на които има продадени повече EV и хората не разчитат на включване в контакта у дома или не го правят постоянно.

Този проблем ще бъде решен с утилизиране на процеса за зареждане: универсални станции (точки, единици), които при това да са бързи. Пак ще се върнем на срещата “на високо равнище” в Белия дом (всъщност беше виртуална), която това пък беше поставено като изискване към автомобилните производители и инвеститори за инфраструктура.

В близко бъдеще се очаква да има по 30-40 електромобила по пътищата на обществена зарядна станция (точка), твърди “Блумбърг”. Толкова са в Норвегия, която в момента е №1 в света по EV на глава от населението.

Изследването завършва с извода, че в бъдеще ще има микс от зарядни станции в домове, публични места, офиси и т.н. А на глобално ниво ще растат както те, така и електромобилите, което в никакъв случай не е нещо лошо.

Automotive news

Европа САЩ китайски електромобили EV революция електромобили в България инфраструктура зарядни станции