Г оворейки пред немския Handelsblatt, френският министър на индустрията Марк Ферачи предложи страните от ЕС да приемат програма за субсидиране покупката на електромобили, моделирана след схемата, което Франция вече има. Париж разпределя субсидии в зависимост от емисиите CO2 по време на производството на автомобила и батериите, наред с други неща, и по този начин изключва превозни средства от Китай.
За допълнително повишаване на търсенето Ферачи подкрепя европейската инициатива за електрификация на търговските автопаркове. Министърът каза, че предстои да бъдат обсъдени детайлите с всички партньори от ЕС.
„Но принципът е, че ние – точно както нашите търговски конкуренти – предпочитаме европейските автомобили, когато става въпрос за субсидии, независимо дали става дума за премия за покупка или за инвестиции.“
Ферачи призна, че произведените в Китай електрически автомобили са „по-евтини и по-иновативни“, добавяйки, че „имаме проблем с конкурентоспособността, търсенето и нечестните китайски търговски практики“. В същото време европейските производители ще трябва да направят „много големи инвестиции“ в електрическата мобилност.
Бъдещето на нашата автомобилна индустрия зависи от това дали ще намерим отговор на тези колосални предизвикателства.“
В интервюто за германския вестник френският министър подчерта позицията на страната си в полза на допълнителни мита на ЕС върху електрически автомобили, внасяни от Китай, срещу които германското правителство се противопостави. Разследванията на Европейската комисия ясно показват, че държавата субсидира цялата верига за доставки на електрическа мобилност, твърди Ферачи.
В същото време той продължава да поддържа целта от 2035 г. нататък да не се допуска регистриране на нови превозни средства с вътрешно горене в ЕС.
„Такава стъпка назад би дестабилизирала стратегията на европейските производители“, каза Ферачи. Франция обаче иска да оттегли задължителните цели за намаляване на емисиите CO2 в целия ЕС, които ще се прилагат от януари 2025 г. Франция поиска от Европейската комисия да не прилага санкции срещу производителите, които не успяват да изпълнят тези цели – в крайна сметка търсенето на електромобили е намаляло във всички държави членки.
Миналия месец Ферачи каза също, че обществените поръчки и корпоративните автопаркове ще трябва да играят ключова роля за повишаване на търсенето на електрически превозни средства. „Имаме работа за вършене, за да подкрепим търсенето на електрически превозни средства. Има въпрос за бонуси, глоби, но също така и за корпоративни автопаркове и обществени поръчки“, каза той. И добави: "Ще се опитаме да използваме всички лостове, с които разполагаме."