П реди близо 120 години Ford Model T се превърна в „Универсалния автомобил“. Защо? Той беше достъпен, адаптивен и лесен за обслужване. Той промени Америка.
Сега Ford отваря следващата, може би най-радикална глава на промяна в своята история с платформата Ford Universal EV.
Универсалната платформа за електрически автомобили на Ford
Новата платформа намалява частите с 20% в сравнение с типичен автомобил, с 25% по-малко са крепежните елементи, 40% по-малко монтажни работни станции в завода и 15% по-бързо време за сглобяване.
Ако за пример са вземе новият средноразмерен камион, който се очаква на пазара през 2027 г. на стартова цена от около $30 000; кабелният сноп ще бъде с повече от 1,3 км по-къс и с 10 килограма по-лек от този, използван в електрическия SUV от първо поколение на Ford.
Призматичните клетки с литиево-железен фосфат (LFP) позволяват икономия на място и тегло, като същевременно осигуряват намаляване на разходите и издръжливост за клиентите. Батерийният пакет LFP (ще се произвежда в Америка, а няма да се внася от Китай) без съдържание на кобалт и никел е структурен под-възел, който служи и като под на автомобила.
Прогнозира се, че новият средноразмерен пикап ще има повече място за пътници от най-новата Toyota RAV4, дори преди в сметката да се включи т. нар. frunk и товарното отделение. Но тук не става въпрос само за пространство и практичност. Средноразмерният пикап ще гони целево време за ускорение от 0 до 96 км/ч като на Mustang EcoBoost, с по-голяма притискателна сила.
Универсалната система за производство на електрически автомобили
Ford е компанията, която качва Америка на колела с Model T. Това става чрез революция в производствения процес: въвеждане на поточната линия за сглобяване на автомобили.
Днес Ford обяви, че отново ще революционизира процеса на производство, трансформирайки традиционната поточна линия в „монтажно дърво“.
Вместо един дълъг конвейер, три под-конвейра се движат едновременно и след това се съединяват.
Големи еднокомпонентни алуминиеви отливки заместват десетки по-малки части, което позволява предната и задната част на автомобила да се сглобяват отделно. Процес, който се използва от Tesla от доста време.
След това предната и задната част се комбинират с третата под-сглобка, структурната батерия, която се сглобява независимо със седалките, конзоли и мокети, за да се образува цялостният облик на автомобил.
Частите се движат в комплект по монтажното дърво. В този комплект са включени всички крепежни елементи, скенери и електрически инструменти, необходими за извършване на операцията – и подредени в правилния ред за използване.
Този нов начин на производство на електромобили ще намали драстично умората върху работниците, като намалява усукването, протягането и навеждането, позволявайки им да се съсредоточат върху текущата работа.
Благодарение на интеграцията на универсалната система за производство на електрически автомобили и новата платформа, сглобяването на новия средноразмерен електрически пикап Ford може да бъде до 40% по-бързо от настоящото асемблиране в заводи в Луисвил.
Към момента Ford инвестира $5 млрд. в цялото това начинание: $2 млрд. за пренастройване на завода в Луисвил и $3 млрд. за производство на LFP батериите в BlueOval Battery Park Michigan.